לא רק מבחנים חיצוניים: רפורמת הבגרויות החדשה נחשפה

רפורמה המערכת החינוך מציעה מתווה חדש לבחינות הבגרות במקצועות הרוח. המתווה שנקרא "התכנית הגמישה" מבוסס על דיונים שנערכו עם אנשי מקצוע, תלמידים ומנהלים, ומשלב הקניית מיומנויות אקדמאיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/23 16:28 כא באדר התשפג

לא רק מבחנים חיצוניים: רפורמת הבגרויות החדשה נחשפה
מתווה חדש לבחינות בגרות, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

שר החינוך, יואב קיש, הציג היום (ג') את "תכנית הבגרויות הגמישה", המאפשרת גמישות פדגוגית ובחירה למנהלים וכוללת מבחני ידע חיצוניים ארציים ומשימות תוך שילוב מיומנויות הנדרשות באקדמיה ובמאה ה-21.

תכנית שהתגבשה לאחר דיונים עם מורים ותלמידים

התכנית, שמתמקדת במקצועות החברה, המורשת והרוח (תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, ספרות ומורשת), גובשה בתום סדרה ארוכה של דיונים שהתקיימו בתוך המשרד. נוסף לכך היא תוכננה לאור תובנות שעלו משורה של מפגשי היוועצות עם מנהלים, מורים, מפקחים, תלמידים, יו"ר ועדות מקצוע, ור"ה, נציגי מנהלי מחלקות חינוך וארגון המורים. 

המתווה כפי שפורסם באיגרת למורים

המתווה כפי שפורסם באיגרת למורים צילום: משרד החינוך

מתווה הבגרויות החדש במערכת החינוך

בהתאם לתוכנית הגמישה, במתווה החדש הציון של כל תחום דעת יורכב משלושה חלקים: 
1.    בחינה חיצונית (בשיעור של 35% מהחומר הלימודי) 
2.    שתי משימות הכוללות מיומנויות של המאה ה- 21 (בשיעור של 35% מהחומר הלימודי). 
3.    הערכה בית ספרית (בשיעור של 30% ).

מתוך תכנית הבגרויות החדשה

מתוך תכנית הבגרויות החדשה צילום: משרד החינוך

המתווה הישן, לעומת זאת, כולל שני חלקים בלבד: בחינה חיצונית (בשיעור של 70% מהחומר הלימודי) והערכה בית ספרית (בשיעור של 30% מהחומר הלימודי). כל בית ספר יחליט באיזה מתווה הוא נבחן בכל אחד מהמקצועות, על פי המתווה החדש או המתווה הישן. כמו כן, במסגרת הגמישות, הוחלט לאפשר למנהל שבחר במתווה החדש לקיים חלק מהבגרויות בכיתה י', כחלק מניהול והתאמת העומס על התלמידים.

מתוך המתווה

מתוך התכנית החדשה צילום: משרד החינוך

שר החינוך: "הדרך הנכונה עבור תלמידי ישראל"

שר החינוך, ח"כ יואב קיש אמר כי "אנו מציגים היום את תכנית הבגרויות הגמישה שתחזיר את מקצועות הספר למקומם הראוי", קיש הסביר כי "השילוב של בחינת בגרות חיצונית יחד עם מיומנויות עכשוויות היא הדרך הנכונה עבור תלמידי ישראל"

עוד אמר השר כי "אני סבור כי לימודי מקצועות החברה והרוח משמשים כלי מלכד שבעזרתו ניתן להנחיל ערכים, תרבות ומסורת.  אבני יסוד אלה הם הבסיס לקיומנו כעם ומרכיבים את תודעתנו הלאומית".