עמית סגל ממקד: "הבכירים האלה הם חלק הכרחי מכל פתרון"

הפרשן הפוליטי, עמית סגל מסביר מדוע ההייטקסיטים הם אלו שיכולים להביא לפשרה בין שני הצדדים: "בניגוד לדימוי שנוצר בקואליציה, מטרתם של מוחי ההייטק איננה להכריע את הצד השני אלא להתפשר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/03/23 13:37 יז באדר התשפג

עמית סגל ממקד: "הבכירים האלה הם חלק הכרחי מכל פתרון"
סגל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברחבי הארץ התקיימו אתמול (ה') הפגנות נרחבות נגד הרפורמה במערכת המשפט של השר יריב לוין. בין המפגינים, בלטו ההייטיקסטים, שהציבו קטר רכבת ברחוב קפלן בתל אביב תחת הכותרת: "אין דמוקרטיה - אין הייטק". בטורו השבועי שהתפרסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות", התייחס הפרשן הפוליטי הסרוג של חדשות 12, עמית סגל למחאת ההייטקיסטים וטען כי דווקא הם אלו שיכולים להביא לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה.

בפתח דבריו, התייחס סגל לדאגתו של נתניהו ממחאתם של ההייטקיסטים. '"אתם יודעים מה שונה במחאה הפעם?', שאל נתניהו השבוע בדיון סגור, והשיב מיד: 'ראשי ההייטק'. הוא לא התכוון 'ראשי' במובן של בכירי, אלא במובן של המוח היהודי, שבדרך כלל ממציא פטנטים ועכשיו הרים קונצרט לתפארת. המחאה היא סטארט־אפ מוצלח שמתלבט עכשיו מתי ובאיזה מחיר למכור דימוי יפה ואפילו נכון, עם שתי הערות".

מחאת ההייטקיסטים, יכולים להיות רגועים

מחאת ההייטקיסטים. צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"בתנאים מסוימים ועם תו תקן משפטי או נשיאותי - הם יתמכו בפשרה"

סגל סיפר על הפגישה שלו עם כמה מראשי מחאת ההיטק וציין כי הם חרדתם לגורלה של המדינה אמיתית. "ראשית, לא רק הראש שלהם שם, אלא הלב. הזדמן לי השבוע לפגוש כמה מראשי מחאת ההייטק. מבעד למיסוך הכבד שמתייג את הצד השני כחבורה פריבילגית, ישראל הראשונה, שוכני מגדלים מנותקים ועוד, ניכרת בהלה אמיתית לגורל המדינה. אין צורך להסכים עם החרדה כדי להכיר באותנטיות שלה".

נתניהו

"במה שונה במחאה הפעם?"נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיף ואמר מטרת מחאתם היא להגיע לפשרה ולא לעצור את החקיקה. "שנית, בניגוד לדימוי שנוצר בקואליציה, מטרתם של מוחי ההייטק איננה להכריע את הצד השני אלא להתפשר. כאן נמתח הקו בין חלק ממובילי המחאה – רובם בוגרי בלפור, מחאת הגז, מוצ"ש אצל היועמ"ש ועוד מלוא החופן מחאות שמאל בתחפושת מתחלפת – לבין ראשי ההייטק וגם כמה מחברי האופוזיציה הפרלמנטרית. בתנאים מסוימים ועם תו תקן משפטי או נשיאותי, הם יתמכו בפשרה".

"ההתבטאויות של הקואליציה הידקו יחד את האופוזיציה עם אלה שעד לא מזמן היו חלק מממשלת נתניהו"

סגל הסביר כי הקואליציה שגתה בהתבטאויות שלה נגד המתווה. "הטעות הקשה של הקואליציה, שנבעה מהאופן שבו הוצג המתווה הראשוני, ואחר כך מאוסף התבטאויות אומללות של שרים וחברי כנסת, היא שהידקו יחד את האופוזיציה הנצחית עם אלה שעד לא מזמן היו חלק מממשלת נתניהו, או לפחות לא נדדה שנתם בלילה בגלל פוליטיקה. היו ויש לי טענות לעינת גז, או לאסף רפפורט, על היחצ"נות של הוצאת הכסף מישראל. אבל הם צודקים שהשאלות מהדירקטוריונים של חברות הענק, מהשותפים בחו"ל, החלו עוד לפני כן. נאומה של נשיאת העליון אסתר חיות נגד רפורמת לוין היה איתות מצוקה שהתקבל היטב מעבר לים".

הפגנה נגד הרפורמה, השבוע

הפגנה נגד הרפורמה, השבוע צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"בכירי ההייטק הם לא הבעיה, הם חלק הכרחי מכל פתרון"

סגל ציין כי בעת הזאת אנחנו מצאים בנקודת זמן קריטית. "משבר גלובלי שהתחבר לפערי ריבית ולחולשה כללית של תעשיית ההייטק היה הקדימון. השילוב של ממשלה שלא יורדת לעולם בגרון ושל תכנית משפטית מרחיקת לכת הגיע בזמן קריטי. הפתגם אומר שאף אחד עוד לא פוטר כי בחר איי.בי.אם, ואף אחד לא יפטר מנהל כספים בסן פרנסיסקו שמבקש להוציא כספים מישראל. זה מהלך העניינים הסביר. חלק ממי שקראו להוציא כספים בפומבי נלחמו מאחורי הקלעים נגד המהלך בישיבות זום עם חו"ל".

בסיום דבריו, טען הפרשן הפוליטי כי ההייטיקסטים הם חלק מהפתרון. "באנרכיסטים צריך להילחם, את הסרבנות צריך למגר. אבל בכירי ההייטק הם לא הבעיה, הם חלק הכרחי מכל פתרון. מי שידבר איתם – ויש כאלה מהקואליציה שכבר מדברים – יודע שהם האחים שלו, לא האויב".