בכיר לשעבר במערכת המשפט תומך ברפורמה: "תיקון המעוות"

המשנה ליועמ"ש לשעבר, פרופ' נחום רקובר, הביע את תמיכתו ברפורמה במערכת המשפט של לוין ורוטמן: "השופטים מעדיפים את שיקול דעתם על פני הוראות החוק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/02/23 15:42 ז באדר התשפג

בכיר לשעבר במערכת המשפט תומך ברפורמה: "תיקון המעוות"
פרופסור נחום רקובר. , צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

חתן פרס ישראל והמשנה ליעומ"ש לשעבר, פרופסור נחום רקובר, פנה היום (ג') במכתב לשר המשפטים, יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה, שמחה רוטמן, בו הביע את תמיכתו ברפורמה במערכת המשפט וקרא להם להמשיך בקידומה. לדבריו התיקון שמקודם בימים אלה בא לתקן עיוות גדול של מערכת המשפט.

במכתב כתב פרופסור רקובר כי "הכנסת קבעה בחוק היסוד את היותה של המדינה ''מדינה יהודית ודמוקרטית''. הגדרה זו מחייבת את כל רשויות המדינה ובוודאי את הרשות השופטת לנהוג על פי הערכים היהודיים המעוגנים במקורות המשפט העברי, כפי שעוצבו במאות אלפי פסקי דין שניתנו על ידי חכמי ישראל במשך אלפיים השנים האחרונות". 

צילום: ללא

"שופטי בית המשפט העליון מתעלמים לחלוטין מחובתם זו, ופסיקתם נוגדת את החוק"

עוד הוסיף וכתב כי "אבל לדאבון ליבנו, שופטי בית המשפט העליון מתעלמים לחלוטין מחובתם זו, ופסיקתם נוגדת את החוק. הערכים היהודיים הבסיסיים ביותר, כמו קדושת החיים, איכות החיים בהגנה על שמו הטוב של האדם, הזיקה העמוקה של עם ישראל לארץ ישראל, אינם משמשים אמת בניין לפסיקתם. ומעל כל אלה, יש להזכיר של כשלונה של המערכת המשפטית כשהתחננו מתיישבי גוש קטיף על נפשם, להציל עשוק מיד עושקו, שזוהי המשימה הנעלה ביותר של השופטים, ולבושתנו לא זכו לישועה מהם", כותב פרופסור רקובר. 

בג"צ, בית המשפט

"מתעלמים לחלוטין מחובתם זו, ופסיקתם נוגדת את החוק".בג"צ, בית המשפט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד אומר הרב רקובר במכתבו לשר לוין וח"כ רוטמן, "הערכים היהודיים הללו המוכרים לכל תלמיד צעיר הנפגש עם מקורותינו, אין להם משקל כשבאים השופטים לעצב את הערכים הראויים לנו. בית המשפט נותן לערכים הנעלים שבחוק היסוד: כבוד האדם וחירותו, פרשנות מעוותת הסותרת לחלוטין את הערכים היהודיים. השופטים מעדיפים את שיקול דעתם על פני הוראות החוק". 

"תיקון המעוות תלוי ללא כל ספק ביוזמות שאתם נוקטים"

בסיום דבריו, כתב פרופ' רקובר כי "אבקש להביע בזה את הערכתי הרבה לפעלכם בשינוי רדיקלי ומשמעותי להבראת המערכת המשפטית. תיקון המעוות תלוי ללא כל ספק ביוזמות שאתם נוקטים, בהחזרת כוחה של הרשות המחוקקת, של הרשות המבצעת ושל הרשות השופטת שיפעלו כחוק, ויתנו משמעות ראויה להיותה של מדינת ישראל מדינה יהודית. תחזקנה ידיכם, אל תראו ואל תשיתו ליבכם למחלישים. רובו של העם איתכם, גם אם קולו מושתק במתכוון. לכו בכוחכם זה והושעתם את ישראל, ותזכרו כמובילי עם ישראל לדבוק בערכיו", כותב פרופסור רקובר בסוף דבריו.