ישראל אומן נגד פסקת ההתגברות ברוב של 61: "צריך בלמים גם בכנסת"

חתן פרס נובל לכלכלה השתתף בועדת חוקה ואמר כי הוא מתנגד לפסקת התגברות ברוב של 61: "הבלם משפיע לטובה על הכנסת שלא לחוקק דברים לא ראויים"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 22/01/23 11:10 כט בטבת התשפג

ישראל אומן נגד פסקת ההתגברות ברוב של 61: "צריך בלמים גם בכנסת"
פרופ' ישראל אומן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת החוקה התכנסה היום (א') כדי לדון בתיקונים לחוק יסוד "השפיטה" שעוסק בוועדה למינוי שופטים, באפשרות לפסילת חוק של הכנסת על ידי בג"ץ והאפשרות של הכנסת להתגבר על הפסילה, וכן על ביטול עילת הסבירות, זאת לאחר שחברי ועדת החוקה מסיעות האופוזיציה הודיעו כי הם יחרימו את הדיונים.

אחד המשתתפים בועדה הוא חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ישראל אומן, שהביע את התנגדותו לפסקת ההתגברות ברוב של 61. "אני לא אתכם בזה. כמו שצריך איזונים ובלמים במינוי שופטים, צריך כאלה גם על הכנסת. הבלם משפיע לטובה על הכנסת שלא לחוקק דברים לא ראויים. אני מתנגד ש-61 חברי כנסת יוכלו לבטל. מה שטוב בהצעה - שרק הרכב של שופטי העליון שיוכל לבטל חוק של הכנסת", אמר פרופ' אומן.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"לא נשמש תפאורה": האופוזיציה תחרים את הדיונים בועדת החוקה

כאמור, הבוקר הודיעו חברי ועדת חוקה, חוק ומשפט מסיעות האופוזיציה הודיעו לקראת הדיונים הקרובים בחוק יסוד "השפיטה", כי הם יחרימו את הדיונים בועדה בעניין הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים, יריב לוין. עוד טענו נגד יו"ר ועדת חוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן כי הוא אינו פועל כראוי.

במכתב נכתב כי "אנו חברי ועדת החוקה מסיעות האופוזיציה לא נשתתף בדיוני הסרק הלא דמוקרטיים שנקבעו בועדה בנושא חוק יסוד השפיטה. זאת משום שהדיונים מתקיימים ללא חומר רקע מקצועי נאות וללא חוות דעת משפטית בניגוד גמור לנוהג ולנוהל בכנסת בכלל ובוועדת החוקה בפרט, ותוך התעלמות בוטה מהייעוץ המשפטי של הכנסת".