ההפגנות נגד הרפורמה מפקד מחוז תל אביב לשעבר מסביר מתי המשטרה משתמשת במכתזיות

התיקונים במערכת המשפט אותם מקדם שר המשפטים יריב לוין הוציאו המונים לרחובות ולכבישים, ובניגוד להפגנות עבר - לא נעשה שימוש במכתזיות | ניצב בדימוס אהרון אקסול: "משטרת ישראל לא עושה שימוש במכתזית מתוך אידאולוגיה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/02/23 22:40 כט בשבט התשפג

מפקד מחוז תל אביב לשעבר מסביר מתי המשטרה משתמשת במכתזיות
חסימת כביש היום בתל אביב | , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הרפורמה במערכת המשפט, הדיונים בוועדת החוקה וההצבעה הערב על שניים מסעיפי הרפורמה שמקדמת הממשלה ממשיכים להוציא המונים לרחובות. כמו בהפגנות האחרונות, גם היום (ב') נחסמו כבישים בתל אביב, בירושלים ובמקומות נוספים. המשותף להפגנות ולחסימות הללו הוא היעדר השימוש במכת"זיות (מכונית התזה) מצד משטרת ישראל.

"הפעלת האמצעים נעשית על פי שיקול דעת המפקד בשטח"

"למשטרת ישראל יש סל אמצעים לפיזור הפגנות", מסביר לנו ניצב בדימוס אהרון אקסול, שכיהן בעשור הקודם כמפקד מחוז תל אביב של המשטרה, ובהמשך כראש אגף שיטור וביטחון. לשאלה מתי המשטרה מחליטה על הפעלת מכתזית הוא משיב: "המכתזית היא אחת מהכלים שעומדים לרשותו של מפקד המחוז - יש כדורי ספוג, יש אלות, רימוני הלם ועוד כל מיני כלים, כולל מכתזיות ו'בואש' שמשאיר ריח לא נעים על בגדי המפגינים. הפעלת האמצעים נעשית על פי שיקול דעת המפקד בשטח, על פי מה שעומד מולו". 

"לכן, לדוגמה, אפשר לראות הפגנות במזרח ירושלים, שם זורקים אבנים והמשטרה עושה שימוש בספוגים או לפעמים בבואש. בהר הבית לא נראה שימוש במכתזית ולא בבואש אלא יותר באלות ורימוני הלם. כל מקום בהתאם לאפיון".

מכת"זית, ארכיון |

מכת"זית, ארכיון | צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ניצב בדימוס אקסול, שהיום חבר בתנועת "הביטחוניסטים", אומר כי חשוב לזכור, שכאשר רוצים להפעיל כלי כמו המכתזית צריך לבחון את האוכלוסיה המפגינה שעומדת ממול, "יש כאלה שמפגינים עם תינוקות וילדים והכלים יופעלו בהתאם לעוצמת המחאה. לא כל במחאה ישר מפעילים את העוצמה הגבוהה האפשרית". 

אז המכתזיות מופעלות או לא מופעלות בשיקול דעת של המפקדים בשטח ולא בגלל האוכלוסיה שעומדת ממול. אם היה מדובר בהפגנה של חרדים היה יותר קל להפעיל את המכתזית?

"לא יודע להגיד אם היה יותר קל להפעיל מול החרדים. שוב, כל מפקד מחוז משתמש באמצעים לפי מה שעומד מולו. צריך לזכור, החרדים לא מתאמים הפגנות מול משטרת ישראל. החרדים זורקים עליך טיטולים עם צואה וכל מיני מרעין בישין, פחים באמצע הכביש והבערת פחים. במחאת יוצאי אתיופיה שהיתה בתל אביב השתמשו ברימוני הלם, בפרשים ובאמצעים יותר קשים. לכל מחאה מתאימים את הכלים שלה".

גם במחאת יהדות יוצאי אתיופיה מדובר במיעוט.

"זאת היתה מחאה אלימה שהגיעה גם למעצרים. אתה לא רואה במחאות היום שמפעילים רימוני הלם או פרשים".

ירושלים, היום |

ירושלים, היום | צילום: המחאה

בהפגנות נגד הרפורמה אולי אין אולי אבל יש חסימות כבישים. איך מתמודדים עם זה?

"משטרת ישראל לא עושה שימוש במכתזית מתוך אידאולוגיה, אם אפשר לפנות חסימת כביש באופן מהיר בלי אמצעים - בסדר גמור". 

אקסול מדגיש: "כשאתה מפעיל מכתזית יש גם את עניין המיקום ופיזור המפגינים. לאן יברח מפגין באיילון? הוא יכול רק לרוץ על הכביש, אין לו רחובות מימין או משמאל לברוח אליהם. אתה לא תפתור את הבעיה. לכן מפקד אומר לעצמו שהמכתזית לא תועיל לו, ועדיפה לו האפשרות להגעה פיזית, לעצור את מי שצריך ולפנות מהכביש בכוח את מי שצריך". 

צומת רעננה, הבוקר |

צומת רעננה, הבוקר | צילום: רעיה ברקן

לסיום הוא אומר שצריך לזכור שרוב האנשים שמגיעים למחות הם נורמטיביים, "חלקם לצערי, כמו שאני חוויתי במחאות החברתיות - מחפשים את הפרובוקציות ולא מתחשבים בזכויות אחרות של אזרחי המדינה. זכות המחאה היא יסודית במדינה דמוקרטית אבל לצדה צריך לזכור יש לא מעט זכויות נוספות כמו חופש התנועה או חופש העיסוק. חסימת צירים היא לא זכות וחסימת כביש יכולה להגיע לפרנסה, לפגוע בצרכים אישיים של אזרחים ואפילו להגיע לחשש לחיי אדם. המוחים לא רואים את זה כך, מבחינתם המחאה היא קודש". 

"מי שמפרים את התאום עם המשטרה צריך לפזר אותם, לעצור אם צריך ואף להעמידו לדין. ההבדל בין דמוקרטיה לאנרכיזה זה רק המשטרה, היא החומה הבצורה שעומדת על שפת התהום. אם כל אחד יחסום כביש מתי שהוא רוצה זו אנרכיה". 

ניצב בדימוס אהרון אקסול

ניצב בדימוס אהרון אקסול צילום: Kobi Gieon/Flash90