ראיון ינאם בהפגנה של הנדל | פנחס ולרשטיין על הרפורמה המשפטית: "קמעא קמעא"

יו"ר מועצת בנימין לשעבר יגיע להפגנה שיוזם שר התקשורת הקודם, שם הוא צפוי גם לנאום | על הרפורמה והמצב בחברה הוא אומר: "לפיד מעוניין 'לשרוף את המועדון' ולנו יש אחריות לאומית על כלל החברה הישראלית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/02/23 15:50 כה בשבט התשפג

ינאם בהפגנה של הנדל | פנחס ולרשטיין על הרפורמה המשפטית: "קמעא קמעא"
פנחס ולרשטיין | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על רקע ההפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט אותה מקדמת הממשלה והקריאות הקיצוניות שנשמעות לעתים, שר התקשורת לשעבר יועז הנדל, הכריז השבוע כי "אין ברירה. הימין צריך לצאת להפגין", והסביר שחייבים לעצור את ההתנגשות כדי למנוע מלחמת אחים. "מחאה של אלה שמאמינים שיש צורך בשינוי משפטי אבל לא מוכנים לתת יד לפירוק העם. במוצאי שבת הבא, נתכנס בירושלים בגן הפעמון". מי שיגיע להפגנה ואף ינאם בה, הוא יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, פנחס ולרשטיין. 

בשיחה עם "חדשות כיפה" מסביר ולרשטיין מדוע ילך להפגין במוצאי השבת: "הטריגר לוויכוח הוא לכאורה המעמד המשפטי, הפרקליטות, בית המשפט העליון וכן הלאה, אבל לפי דעתי המתח שקיים בחברה הישראלית הוא הרבה יותר עמוק. הוא פחד של חלק מהחברה הישראלית". ברקע ההצעות לפשרה והידברות, חושב ולרשטיין כי יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, לא מעוניין להגיע להסדר: "לפיד מעוניין 'לשרוף את המועדון' ולנו יש אחריות לאומית על כלל החברה הישראלית".

מי זה לנו?

"לכל מי שציוני ואכפת לו מעתיד המדינה. אני מאמין שיש לנו צורך בכלל החברה הישראלית, תמיד. בספר יחזקאל אחרי 'בן אדם התחיינה העצמות האלה' - הוא לא נותן דימוי של כור היתוך אלא דימוי שלוקח שתי חתיכות עץ - 'עץ יהודה' ו'עץ אפרים', ואפרים בגלות עוד קודם לכן. כלומר, דימוי שמתאים לחברה חקלאית על הצורך בהרכבה. אני אכן מאמין שזו המהות, הצורך בהרכבה. לכל חלק בעם יש את התכונות החיוביות שלו ואנחנו צריכים את כלל החלקים כדי לבנות את העם".

ולרשטיין מדגיש בדבריו שלא הימין אשם במצב: "אין לי שום ספק שחלק מהנהגת השמאל משתדלת להפחיד את החברה הישראלית החופשית שהנה 'הולכים להפוך את המדינה למשהו אחר לגמרי' ומדברים על 'דיקטטורה'. כולנו חווינו כמעט את אותה דיקטטורה באוסלו ובעקירת היישובים בצפון השומרון ובגוש קטיף. אין זמן לנקמנות ואין זמן להתעסק בדברים חשובים ככל שלא יהיו - השלום בתוך החברה הישראלית קריטי זה לא אשמתנו שנוצר מתח, אבל אחריותנו לייצר את האיחוד".

צילום מסך מאתר ההפגנה

מה אתה חושב על ניסיון הפשרה של נשיא המדינה?

"קריאת הנשיא, שאין לי שום ספק שיאיר לפיד יעשה הכל כדי לטרפד את המהלך - היא האמת והיא חלק מהשלום והיא חלק מהצעדים. אני מאמין ב'קמעא קמעא' ואני גאה להיות שייך למהלכים האלה ולכן אני חושב שאסור שכל אחד יתכנס לצד שלו אלא יש צורך לנסות להבין מה הן החרדות בצד השני". עוד הוא אומר: "היחידי שיכול להצטרך לימין בנושא בזה זה רק בני גנץ". 

אתה חושב שצריך את הרפורמה במערכת המשפט?

"בוודאי, אני חושב שצריך את הרפורמה המלאה", הוא עונה בנחרצות. "אבל למען אחדות העם אני מוכן שיהיו תיקונים. חדש משמעי ובלי לגמגם - אחדות המחנה חשובה לאין ערוך מתיקון כזה או אחר.

"כאב לי הלב לשמוע את נשיאת בית המשפט העליון חיות, כאילו לכאורה הכול מושלם, והנה ראינו לאחרונה פעמיים מה קרה עם יושב ראש לשכת עורכי הדין. ברור שצריך לעשות תיקונים, זה לא ימין ולא שמאל. כולם מסכימים שצריך לעשות תיקונים. מה תהיה הרמה שלהם? נתקן רק חלק ולא הכל בפעם הזו".

ולרשטיין מסיים את דבריו בעזרת דימוי מעולם ההתיישבות, עולם שהוא מכיר היטב: "כמו שהכשרנו עכשיו תשעה מאחזים ולא את כל המאחזים. צריכים ללכת 'קמעא קמעא', ולזכור מה המגמה שלנו. אנחנו צריכים להיות חלק מהחברה הישראלית בכל תנאי. בכל תנאי".

בוגי יעלון מסביר מדוע הוא מפגין נגד הרפורמה