מפכ"לי עבר תקפו את בן גביר - מקורביו השיבו: "זה לרגע לא היה אישי"

לאחר ההפגנה של פעילי השמאל אמש בירושלים זימן השר לביטחון לאומי את ניצב מחוז ירושלים לשיחת בירור וביקר את התנהלות המשטרה. פורום רבי הניצבים תקף את בן גביר: "שופט מהחדר עם אורות הניאון" | המפכ"ל נתן גיבוי פומבי לניצב תורג'מן

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 10/02/23 08:00 יט בשבט התשפג

מפכ"לי עבר תקפו את בן גביר - מקורביו השיבו: "זה לרגע לא היה אישי"
השר בן גביר, ביקורות ממפכ"לי העבר, צילום: Ben Hakoon/Flash90

ביקורת על השר בן גביר: פורום רבי הניצבים שכולל את רמטכ"לי המשטרה בעבר, הגיב בחריפות לביקורת שהטיח השר בן גביר אמש (ה') בנוגע להתנהלות המשטרה בהפגנת השמאל אמש בירושלים במהלכה נחסמו כבישים. לאחר ההפגנה, אמר בן גביר כי "משטרת ירושלים איבדה שליטה" וזימן את מפקד המחוז ניצב דוד תורג'מן לשיחת בירור. 

תיעוד חסימת הרכבת הקלה:

בפורום הגיבו לביקורת של בן גביר ובמכתב ששלחו הבוקר למפכ"ל ולניצב תורג'מן הם כותבים: "זימון מפקד מחוז לבירור בזמן שהוא עדיין ניצב בחזית שמירת הסדר הציבורי הוא תקדים שאינו זכור לנו, ותיקי המשטרה". כך לפי פורום רבי הניצבים, בראשו עומד המפכ"ל לשעבר משה קראדי.

"התערבות בוטה בתהליך קבלת החלטות מבצעיות במשטרה"

"מי שלא פיקד על אירועי סדר" הם ממשיכים במכתב, "ולא מכיר את מורכבות תהליך קבלת ההחלטות של מפקד משטרה בזמן אמת כשמנגד עומדים גם חיי אדם, אינו יכול לשפוט מחדר אורות הניאון את מפקד המחוז טרם ביצוע תחקיר מבצעי על ידי המפכ"ל". מפכ"לי העבר קובעים כי מעשיו של השר הם "התערבות בוטה בתהליך קבלת החלטות מבצעיות במשטרה ואולי אף ניסיון לרפות את ידי השוטרים במחאות הבאות". מקורבים לשר אמרו בתגובה ל"ישראל היום" כי "לרגע אחד זה לא היה אישי. השר סבור שמפקד מחוז ירושלים קצין טוב מאוד, אבל ההחלטה שלא לאכוף את החוק על האנרכיסטים לא הייתה נכונה".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כזכור, לאחר ההפגנה אמש בבירה במהלכה מאות מפגינים הגיעו לרחוב עזה והתייצבו במרחק של מאות מטרים מביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, זימן השר בן גביר בשעת לילה, את מפקד מחוז ירושלים ניצב דוד תורג'מן לשיחת בירור ואמר: "משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים", אמר בן גביר, והוסיף כי "אירוע שבו הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1, ונחסמה תנועת הרכבת הקלה - כל אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים".

קובי שבתאי |

קובי שבתאי | צילום: ראובן קסטרו

הגיבוי של המפכ"ל לניצב תורג'מן

מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, לא נותר אדיש לדברי השר לביטחון לאומי וגיבה את שוטרי מחוז ירושלים והעומד בראשו ניצב דורון תורג'מן, "על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר". מהמשטרה נמסר כי "המפכ"ל מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל".