ראש בראש בן גביר: "משטרת ירושלים איבדה שליטה" | המפכ"ל: "עמידה איתנה בטיפול"

במהלך ההפגנה הערב הבעירו המפגינים צמיג ואבוקות, קראו קריאות ובשלב מסוים חסמו את הרכבת הקלה | השר לביטחון לאומי: "השוטרים קיבלו הוראה שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים". המפכ"ל: "הופעל שיקול דעת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/02/23 22:38 יח בשבט התשפג

בן גביר: "משטרת ירושלים איבדה שליטה" | המפכ"ל: "עמידה איתנה בטיפול"
ההפגנה הערב בירושלים | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט התחדשה הערב (ה') במספר רחובות מרכזיים בירושלים ובאזורים נוספים. מאות מפגינים הגיעו לרחוב עזה והתייצבו במרחק של מאות מטרים מביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. במשטרה הסבירו בטרם החלה ההפגנה כי מדובר בביתו הפרטי של נתניהו, ולכן על פי חוק, ניתן לעמוד במרחק של 300 מטרים מביתו ולא קרוב יותר.

במהלך ההפגנה נשאו המפגינים נגד הרפורמה דגלים ושלטים עליהם נכתב: "ארורים היודעים ושותקים", וצעקו "בושה", "ביבי עבריין", "ממשלת פשע" ו"בג"צ שומר על כולנו". מנגד, מספר מפגינים בעד הרפורמה נשאו שלטי "שמאלנים בוגדים".

"שמאלנים בוגדים", הערב |

"שמאלנים בוגדים", הערב | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המפגינים נגד הרפורמה הבעירו צמיג ואבוקות והתעמתו עם מפגינים אחרים שהיו במקום, כשהשוטרים חצצו בין הצדדים ומנעו חיכוך וגילויי אלימות. בהמשך המפגינים החלו בתהלוכה בלתי חוקית וחסימת צירים מכיוון כיכר פריז לכיוון מרכז העיר. בשלב מסוים, המפגינים החלו להפר את הסדר במקום כשחסמו את הרכבת הקלה בעת נסיעתה ברחוב יפו. "לצערנו", אמרו במשטרה, "אותם מפרי סדר לא נשמעו להוראות השוטרים במקום, שפעלו להדיפתם ולהפסקת החסימות שבוצעו תוך הפרת הסדר ובניגוד לחוק". שניים מהמפגינים נעצרו בחשד להפרת הסדר".

תיעוד חסימת הרכבת הקלה:

"משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים"

לאחר האירועים הערב בבירה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הזמין את מפקד מחוז ירושלים לשיחת בירור בעקבות ההפגנה ובמטרה להבין מדוע ניתנה הנחייה שלא לאכוף את החוק הערב.

"משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים", אמר בן גביר, והוסיף כי "אירוע שבו הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1, ונחסמה תנועת הרכבת הקלה - כל אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים".

מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, לא נותר אדיש לדברי השר לביטחון לאומי וגיבה את שוטרי מחוז ירושלים והעומד בראשו ניצב דורון תורג'מן, "על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר". מהמשטרה נמסר כי "המפכ"ל מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"ההפיכה המשטרית תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה"

מארגון "קריים מיניסטר" נמסר עם תחילת ההפגנה ברחוב עזה: "למרות ניסיונות המשטרה של בן גביר  לחבל במחאה, הגענו היום לביקור ראשון ברחוב, עזה וזוהי רק ההתחלה. נמשיך להיאבק על זכותנו הדמוקרטית למחות מול מי שמחריב את הדמוקרטיה. ההפיכה המשטרית תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה". 

בעקבות המחאה ביורשלים נחסמו לתנועת כלי רכב, הרחובות הבאים: רחוב עזה בין כיכר פריז ועד הצומת עם רחוב הרצוג-הזז, המקטע שמצומת הנשיא-הארי ועד רחוב עזה, המקטע שמצומת סעדיה גאון- מטודלה ועד רחוב עזה. מוקדם יותר התקיימו מחאות במחלף חמד בכביש 1. בעקבות כך, עומסי תנועה כבדים הורגשו והמשטרה פינתה את התנועה דרך כביש 38 וכביש 443.