נאמני תורה ועבודה נגד החוק של ש"ס: "מרחיק אנשים מן התורה"

בתנועת נאמני תורה ועבודה תקפו את מפלגת ש"ס שמקדמת את החוק שיאפשר להטיל קנס או להכניס לכלא את מי שיגיע בלבוש לא הולם לכותל: "אינטרסים פוליטיים צרים שיוצרים פרובוקציה אשר מלבה את השיח"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 09/02/23 11:57 יח בשבט התשפג

נאמני תורה ועבודה נגד החוק של ש"ס: "מרחיק אנשים מן התורה"
ש"ס, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

לפני שבועיים פרסמנו לראשונה כי חבר הכנסת אוריאל בוסו ושר הדתות מיכאל מלכיאלי מש"ס הניחו לאחרונה על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה-ישנה שנועדה להסדיר בחוק את התנהגות המבקרים בכותל. גורמים בממשלה מאשרים לחדשות כיפה כי לבקשת יו"ר מפלגת ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי, החוק נכנס לוועדת שרים לענייני חקיקה והוא מתקדם משמעותית. 

בעקבות קידום הצעת החוק, בתנועת "נאמני תורה ועבודה" הגיבו ואמרו כי חוק זה נובע מאינטרסים פוליטיים וירחיק את הציבור מהיהדות. "האחריות על ניהול הכותל המערבי כיום וקבלת ההחלטות לגבי אופיו, מופקדת בידי קבוצה מצומצמת, וחקיקת החוק האמור רק תביא להחמרה וכפייה בצורת התפילה בכותל שאמור להיות בית לכל אדם יהודי, ללא שום קשר לצורת תפילתו. החוק שכן צריך להיות מחוקק הוא זה אשר קידמנו בעבר, שמטרתו להרחיב את מעגל השותפים לקבלת החלטות בכותל, לכדי מדגם המייצג ומחבר את אוכלוסיית עם ישראל בארץ ובעולם", כתבו.

תפילת יום ירושלים בכותל המערבי, הבוקר

כותל המערביץ צילום: דוברות המשטרה

"אינטרסים פוליטיים צרים שיוצרים פרובוקציה אשר מלבה את השיח"

עוד הוסיפו וכתבו כי "הגשת הצעות חוק מסוג זה, אינן באות אלא בכדי לשרת אינטרסים פוליטיים צרים ומשום כך יוצרות פרובוקציה אשר מלבה את השיח ומרחיקה אנשים מן התורה. מטרת הכותל אינה אלא להיות בית עבור כל יהודי ויהודייה באשר הם, כפי שכתוב 'כעיר שחוברה לה יחדיו, ששם עלו שבטים'. כל ניסיון שכזה יביא אך ורק להדרה והרחקה של אנשים מיהדותם".

בין המעשים האסורים בחוק המוצע:

  1. עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום
  2. תלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום
  3. נגינה בכלי נגינה, השמעת מוזיקה ושירה שלא בהיתר הממונה
  4. עישון ברחבת התפילה
  5. תפילה מעורבת של גברים ונשים
  6. בתחום עזרת נשים, עריכת טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין.

על פי הצעת החוק, דינו של העובר על אחד מהסעיפים הוא מאסר שישה חדשים או קנס 10,000 שקלים. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "עד היום, נושא השמירה על המקומות הקדושים הוסדר בתקנות השמירה על מקומות קדושים ליהודים, כ-50 שנים מאז שוחרר הכותל המערבי, טרם הוסדרו מעמדו ושמירת קדושתו של הכותל המערבי, בחוק מיוחד החל על הכותל".