סערה בעקבות הפרסום בכיפה: "ממשלה שהכריזה מלחמה על הנשים"

חצי שנת מאסר או קנס גבוה למי שמתפלל בתפילה מעורבת או מגיע בלבוש לא צנוע, כך קובעת הצעת חוק מטעם ש"ס. התגובות זועמות: "יום שחור למדינת ישראל"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 26/01/23 17:18 ד בשבט התשפג

סערה בעקבות הפרסום בכיפה: "ממשלה שהכריזה מלחמה על הנשים"
אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לידיעה, צילום: shutterstock

תגובות נזעמות: הצעת חוק שהונחה לאחרונה על שולחן הכנסת ה-25 מטעם מפלגת ש"ס קובעת כי מי שיגיע לכותל בלבוש לא צנוע או יתפלל בתפילה מעורבת, עלול להיכנס למאסר של חצי שנה או שישלם 10,000 שקל קנס. בהמשך לפרסום בכיפה, התגובות לאותה הצעה לא איחרו להגיע. 

"הממשלה הזו הכריזה מלחמה אישית עלינו הנשים", כך צייצה חברת הכנסת נעמה לזימי ממפלגת העבודה, "להדיר אותנו מהמרחב, להפוך אותנו לנרדפות, להסתכל עלינו כעל טמאות. חבורה של גברים שרודפים אחרי מי שהעניקו להם חיים וילדו את ילדיהם. שנאת נשים שחותרת תחת המהות של המדינה שלנו, שנוסדה כמדינה בה הזכות לשוויון לנשים ובכלל היא ערך עליון". משה קינלי טור פז, חבר הכנסת מטעם יש עתיד, לא ויתר ההזדמנות ועקץ: "הכותל הוא מקום העלייה לרגל מספר אחת בישראל. דרך נפלאה לשנות זאת. תודה בוסו". 

שר הדתות לשעבר חבר הכנסת מתן כהנא לא נשאר אדיש לפרסום וכתב: "בכל יום המטריל התורן. עוד צעד של הקואליציה להרחיק אנשים מהיהדות. אם יש דרך בטוחה לגרום לאנשים להגיע בלבוש לא צנוע לכותל, זה לחוקק את החוק הזה".

כנסת ישראל מוציאה הלכה למעשה גט כריתות לזרמים הליברליים

גם קבוצת נשות הכותל הגיבה להצעה של ש"ס, ואמרה כי "הצעת החוק השערורייתית והנוראית לא רק מתעלמת באופן מכוון מפסיקת בית המשפט המחוזי שקבע שתפילת נשות הכותל היא מנהג המקום וכי מותר לנשים להניח תפילין ולהתעטף בטלית בכותל, היא למעשה מוציאה אל מחוץ לחוק את תפילת נשות הכותל ואת תפילות הזרמים הליברליים, בבחינת שריפת המכשפה בכיכר העיר". 

נשות הכותל, ארכיון

נשות הכותל, ארכיון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לדבריהן, הן חשות בושה גדולה שבכנסת ישראל מונחת הצעת חוק שמטרתה לפגוע במיליוני יהודיות ויהודים ברחבי העולם ולהדיר אותם מהכותל. "כנסת ישראל מוציאה הלכה למעשה גט כריתות לזרמים הליברליים ולנשות הכותל ומנתקת את הקשר עם יהדות התפוצות. יום שחור למדינת ישראל.
נשות הכותל ימשיכו להתפלל בעזרת הנשים בכותל המערבי כדרכן, לקרוא במקום בספר תורה, להניח תפילין ולהתעטף בטלית, כפי שהן עושות כבר 34 שנים". 

בתנועת נאמני תורה ועבודה הוסיפו: "האחריות על ניהול הכותל המערבי כיום וקבלת ההחלטות לגבי אופיו, מופקדת בידי קבוצה מצומצמת. החוק שכן צריך להיות מחוקק הוא זה אשר קידמנו בעבר, שמטרתו להרחיב את מעגל השותפים לקבלת החלטות בכותל, לכדי מדגם המייצג ומחבר את אוכלוסיית עם ישראל בארץ ובעולם.

יש לציין שהגשת הצעות חוק מסוג זה, אינן באות אלא בכדי לשרת אינטרסים פוליטיים צרים ומשום כך יוצרות פרובוקציה אשר מלבה את השיח ומרחיקה אנשים מן התורה. מטרת הכותל אינה אלא להיות בית עבור כל אדם בישראל, כפי שכתוב "כעיר שחוברה לה יחדיו, ששם עלו שבטים". כל ניסיון שכזה יביא אך ורק להדרה והרחקה של אנשים מיהדותם".

גם קולך הגיבו להצעת חוק הקנסות בכותל וכתבו: "הכותל המערבי הוא נכס לאומי ודתי ולא שייך לרב הכותל ולא לח"כ או סיעה כזו או אחרת. מכאן שכל יהודי בישראל ובתפוצות, זכאי להרגיש רצוי ולהנות מחופש פולחן במקום הקדוש לכל העם היהודי.   אזרחי ישראל יודעים לכבד את הכותל ומי שלא, יש שלטים שיזכירו לו. ניכוס הכותל לצרכים פוליטיים, איום במאסר או קנס כספי מפקיעים מהכותל את קדושתו יותר מאשר כל חצאית לא מספיק ארוכה".