חשיפת כיפה דרעי דרש - החוק שיטיל מאסר על לבוש לא צנוע בכותל מתקדם

למרות ההכחשות, במפלגת ש"ס מקדמים את החוק שיאפשר להטיל קנס או להכניס לכלא את מי שיגיע בלבוש לא הולם לכותל | עוד בחוק: איסור על תפילה מעורבת ואיסור על תפילה רפורמית

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 09/02/23 10:52 יח בשבט התשפג

דרעי דרש - החוק שיטיל מאסר על לבוש לא צנוע בכותל מתקדם
אריה דרעי, צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

לפני שבועיים פרסמנו לראשונה כי חבר הכנסת אוריאל בוסו ושר הדתות מיכאל מלכיאלי מש"ס הניחו לאחרונה על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה-ישנה שנועדה להסדיר בחוק את התנהגות המבקרים בכותל. על פי ההצעה, מי שיעבור על אחד מתוך שורה של סעיפים, בניהם לבוש לא צנוע בכותל עלול לשבת חצי שנה במאסר או לשלם קנס של 10,000 שקלים.

במפלגת ש"ס הכחישו את הפרסום אבל גורמים בממשלה מאשרים לחדשות כיפה כי לבקשת יו"ר מפלגת ש"ס חבר הכנסת אריה דרעי החוק נכנס לוועדת שרים לענייני חקיקה והוא מתקדם משמעותית. הסיבה שדרעי מקדם את החוק היא תשובה שהמדינה צריכה לתת לבג"ץ בנושא הכותל המערבי ביום רביעי הקרוב. 

תפילת יום ירושלים בכותל המערבי, הבוקר

כותל המערבי. צילום: דוברות המשטרה

בין המעשים האסורים בחוק המוצע:

  1. עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום
  2. תלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום
  3. נגינה בכלי נגינה, השמעת מוזיקה ושירה שלא בהיתר הממונה
  4. עישון ברחבת התפילה
  5. תפילה מעורבת של גברים ונשים
  6. בתחום עזרת נשים, עריכת טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין.

על פי הצעת החוק, דינו של העובר על אחד מהסעיפים הוא מאסר שישה חדשים או קנס 10,000 שקלים. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "עד היום, נושא השמירה על המקומות הקדושים הוסדר בתקנות השמירה על מקומות קדושים ליהודים, כ-50 שנים מאז שוחרר הכותל המערבי, טרם הוסדרו מעמדו ושמירת קדושתו של הכותל המערבי, בחוק מיוחד החל על הכותל".

לפיד: "הממשלה הקיצונית ממשיכה לקרוע את עם ישראל"

בעקבות קידום הצעת החוק של ש"ס, ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד תקף. "החקיקה הזו אומרת דבר אחד: הכותל כבר לא של כולם. הממשלה הקיצונית ממשיכה לקרוע את עם ישראל. הם לא יחליטו בשבילנו מי יהודי יותר ומי פחות. אם החקיקה הזו תעבור ישראל כבר לא מדינה חופשית. במקום סמל של אחדות הכותל יהפוך לסמל של דיכוי נשים, אפליית חילונים, פירוק הברית שלנו עם יהדות העולם", כתב לפיד.

תני פרנק, מנהל מרכז יהדות ומדינה מבית מכון הרטמן אמר כי  "הכותל שייך לעם היהודי כולו. חוק השרוולים פוגע באופן מובהק בחופש הדת והפולחן של מתפללות ברחבת הכותל המערבי וקובע סטנדרט לבוש חרדי עבור כל המבקרות והמבקרים ברחבה. מדובר בהפיכה רשמית של הכותל לבית כנסת חרדי ובניכוס של אתר קדוש לכלל העם היהודי. קשה להאמין שממשלת ישראל תביע עמדה חיובית לגבי הצעה מופרכת שכזו".