דוח מבקר המדינה נתון מטריד: עלייה בתלונות קשישים על נותני השירות

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם דוח מיוחד בו עולה כי חלה עלייה של 23% בתלונות קשישים על נתוני השירות | הגוף שמקבל הכי תלונות: המוסד לביטוח לאומי

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 07/02/23 16:05 טז בשבט התשפג

נתון מטריד: עלייה בתלונות קשישים על נותני השירות
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן פרסם היום (ג') דוח מיוחד בנושא השירות הציבורי הניתן לאזרחים ותיקים. מהדוח עולה כי מספר התלונות של בני הגיל השלישי על השירות שהם מקבלים מגופים ציבוריים גדל ב-23% מאז 2019.

עם פרסום הדוח, אמר מבקר המדינה כי "בבואם לקבל שירותים ציבוריים, נתקלים בני הגיל השלישי בקשיים ובאתגרים מכמה סוגים. מגמת הדיגיטציה של השירות הציבורי מעוררת קשיים בקרב האוכלוסייה המבוגרת. הם סובלים לא פעם מיחס מזלזל ומהתנשאות בשל גילם, ונותני השירות לא מתחשבים מספיק במצבם ובמגבלותיהם. חוסר ידע של הדינים וההנחיות וחסמים בירוקרטיים מקשים על בני הגיל השלישי לממש את זכויותיהם".

מבקר המדינה

מבקר המדינה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הגוף שמקבל הכי תלונות: המוסד לביטוח לאומי

עוד עולה מהדוח כי הגוף שהתקבלו בעניינו הכי הרבה תלונות מבני הגיל השלישי בין השנים 2019 עד מחצית 2022 הוא המוסד לביטוח לאומי, עם 988 תלונות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (825 תלונות), משרד הבריאות (564 תלונות), דואר ישראל (544 תלונות), עמידר (429 תלונות), רשות המיסים (418 תלונות) ומשטרת ישראל (349 תלונות).

בנוסף עולה כי בני הגיל השלישי מתלוננים על הקושי להסתגל לשירותים הדיגיטליים של הגופים הציבוריים, על דרישות חוזרות למסמכים, על הבירוקרטיה ועיכוב במתן השירות, על היחס מזלזל, חוסר רגישות או חוסר זמינות ועל חוסר תשומת לב והתחשבות בקשיים פיזיים או קוגניטיביים.

הביטוח הלאומי: "הנציבות מציינת שמספר התלונות גבוה מבלי לסייג ולהסביר"

הביטוח הלאומי הגיב לדו"ח הנציבות ואמר כי "הביטוח הלאומי מטפל בלמעלה מ-52 מיליון פניות בשנה כמי שאמון על נושאים רבים מקיפים ורוחביים הרלוונטיים למרבית הציבור בישראל. לצערנו פעם אחר פעם הנציבות מציינת שמספר התלונות כלפי הביטוח הלאומי גבוה ביחס לגופים אחרים מבלי לסייג ולהסביר את תחומי האחריות, טיפול בנושאים שונים ומגוונים לאזרחים הוותיקים והיחסיות החשובה להבנת ההשוואה. לצערנו, פעם אחר פעם הנתון על מספר התלונות המוצדקות מוזכר באופן מצומצם או לא מוזכר כלל על אף שמדובר במספר קטן המציג את הארגון באור שונה לגמרי ובאחוז קטן של תלונות - וחבל שהמידע הזה לא שקוף לציבור".

הביטוח הלאומי

הביטוח הלאומי צילום: Nati Shohat/FLASH90

עוד הוסיפו ואמרו כי "הביטוח הלאומי הוא הגוף היחידי השומר על ערוצי שירות מגוונים הן באופן דיגיטלי והן בטיפול מול גורם אנושי, איוש מוקד עבור אזרחים ותיקים (*9696) ובני משפחותיהם, מערך מתנדבים למיצוי זכויות עבורם ועוד".