הרפורמה המשפטית האזהרה של מקרון לנתניהו: "פריז תסיק כי ישראל התנתקה מהדמוקרטיה"

פגישת ראש הממשלה הישראלי והנשיא הצרפתי התנהלה ברוח טובה, אולם במהלכה המנהיג הצרפתי הזהיר מהמהפכה במערכת המשפט: "נאלץ להסיק כי ישראל התנתקה מהתפיסה הרווחת של הדמוקרטיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/02/23 12:35 יב בשבט התשפג

האזהרה של מקרון לנתניהו: "פריז תסיק כי ישראל התנתקה מהדמוקרטיה"
נתניהו ומקרון | , צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש (ו') עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, בארמון האליזה בפריז. השניים דנו בהרחבה בדרכים להיאבק באיום הגרעין האיראני; חיזוק ההרתעה מול איראן והצורך בסנקציות משמעותיות. בעיתון "לה מונד" הצרפתי דווח כי הפגישה התקיימה ברוח טובה אולם היתה בה גם אזהרה מהרפורמה המשפטית שמתכנן נתניהו לקדם, יחד עם שר המשפטים יירב לוין. 

"נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו חששות מפני התוכנית המשפטית", נכתב בידיעה. עוד נאמר כי "אם התוכנית תתממש כפי שהיא, פריז תאלץ להסיק כי ישראל התנתקה מהתפיסה הרווחת של הדמוקרטיה".

נתניהו בפריז:

https://youtube.com/watch/C1_5YeKzH6w

על פי הדיווח בעיתון הצרפתי, מקרון קיבל את נתניהו בארמון האליזה "מבלי למתוח ביקורת פומבית על התקפותיו על בית המשפט העליון או הדיכוי והאלימות בגדה המערבית". בצרפת נשמעו ביקורות על קבלת הפנים החמה לה זכה נתניהו, שלדברי המבקרים - עומד בראשות ממשלה "קיצונית". מקור בארמון אמר כי "בצרפת מאמינים שצריך לדבר עם נתניהו כי הוא נחשב לגורם השמאלי ביותר בממשלתו, ו'למבוגר האחראי' היחיד".

"ביקשו שלא אהיה נוכחת היום בקבלת הפנים"

קודם לפגישה, בעת נחיתתו בצרפת ושלא כמקובל, שגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן לא הגיעה לשדה התעופה לקבל את פניו של נתניהו. אמש היא ניסתה להסביר בחשבון הטוויטר שלה: "והרי החדשות הפשוטות והאמיתיות. רק כדי להעמיד דברים על דיוקם: במהלך השיחות שלי עם נציגי ראש הממשלה בפאריס כהכנה לביקורו כאן, הבהרתי כי אני רוצה שהביקור יצליח ואעשה כל הנדרש לכך".

"עוד הוספתי כי אם ראש הממשלה לא ירצה בנוכחותי במהלך הביקור-פשוט לא  אגיע. אתמול אחר הצהריים קיבלתי ידיעה מלשכת ראש הממשלה בירושלים, שביקשו שלא אהיה נוכחת היום בקבלת הפנים בשדה". 

"אני מייחלת להחזיר למדינתי את אופיה היהודי והדמוקרטי"

לדבריה היא כיבדה את ההנחיות מירושלים ולא הגיעה לשדה התעופה לקבלת הפנים הרשמית. "עד כאן העובדות הפשוטות ומכאן, החלה מכונת הרעל בפעולתה ואני הפכתי אשמה בזלזול בראש ממשלה נבחר. כשלטענתם אני זאת שהחלטתי ובחרתי להחרים את קבלת הפנים של ראש הממשלה".

"למען הגילוי הנאות", הוסיפה גרמן, "עלי להבהיר כי איני רוכשת כבוד לראש ממשלה שיש לו שלושה כתבי אישום פליליים, אך אני רוכשת כבוד למדינה האהובה שלי ולא הייתי פוגעת בכבודה, אילולא הורו לי שלא להגיע. אני מייחלת, ואעשה כל שבכוחי, להחזיר למדינתי את אופיה היהודי והדמוקרטי, ומקווה שנעשה זאת מוקדם ככל האפשר".