עמית סגל: אלו הסיבות שנתניהו לא יקפיא את הרפורמה במערכת המשפט

הפרשן הבכיר הציג את הסיבות העיקריות לכך שראש הממשלה לא יקפיא את הרפורמה. אחת מהן: "לוין לא יישאר דקה אם יוכרז על עיכוב אפילו של דקה" | על ההמשך כתב כי נשיאת העליון אסתר חיות תקיים פגישה עם נתניהו

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/02/23 09:17 יב בשבט התשפג

עמית סגל: אלו הסיבות שנתניהו לא יקפיא את הרפורמה במערכת המשפט
עמית סגל | , צילום: Miriam Alster/Flash90

נתניהו לא יקפיא. הרפורמה במערכת המשפט שהציג שר המשפטים יריב לוין לפני כחודש, ממשיכה ללוות אותנו יחד עם הקולות הרבים נגדה ובעדה. על פי המתווה של נשיא המדינה יצחק הרצוג שייתכן ויוביל לפשרה מסוימת ברפורמה, תהיה הקפאת חקיקה לשבועיים, ומשא ומתן ללא תנאים מוקדמים בידי צוות מוסכם או ועדה.

"לוין לא יישאר דקה אם יוכרז על עיכוב אפילו של דקה"

את המתווה פרסם אמש עמית סגל, והבוקר (ו') בטורו השבועי ב"ידיעות אחרונות", כתב סגל כי לראש הממשלה בנימין נתניהו אין באמת ברירה בכל הקשור לרפורמה. "באמצע השבוע נפוצו שמועות שנתניהו שוקל להקפיא את חקיקת הרפורמה המשפטית ולפתוח בהידברות עם האופוזיציה. ככל הידוע, אלה שמועות שווא", פתח והסביר סגל, ומיד הוסיף שני טעמים לדבר.  

הסיבה הראשונה, "לוין לא יישאר דקה אם יוכרז על עיכוב אפילו של דקה. הוא קבע לעצמו את אישור המהלך עד סוף כנס החורף כדי למנות כבר בקיץ נשיא עליון חדש ושני שופטים שמרנים". לדבריו של סגל, הטעם העיקרי שנתניהו לא יחזור לאחור: "כרגע לא ברור עם מי מדברים. מה יקרה אם, כמו החייזרים בסרטים, יגיע נתניהו להפגנה במוצ"ש בקפלן, ויאמר: 'טייק מי טו יור לידר'. מי בעצם מנהיג המחאה, בהנחה שלא מדובר באנתוני בלינקן וכבר לא באבי חימי?" 

סגל מנה את בעיותיו של מחנה השמאל-ערבים בעניין המנהיגות שמשפיעה גם על הרפורמה: "עם ראש האופוזיציה, המועמד הטבעי לכאורה, אי־אפשר לנהל משא ומתן. הוא אינו מוכן לדבר עם נתניהו. דרכו לשלטון היא לקבע את הממשלה כבלתי לגיטימית, לא להפוך אותה בת שיח". האם בני גנץ הוא המנהיג של הגוש השני? "לכאורה מישהו לרוץ איתו לפשרה, איננו מסוגל גם הוא. גם אם יצליח, איכשהו, לסכם עם לוין על מתווה סביר, הרי שלפיד, מיכאלי וליברמן ילכו לו על הראש".

תהיה פגישה בין השניים

מה שמשאיר לדבריו של הפרשן הפוליטי - את אסתר חיות. "נשיאת העליון היא הגורם היחיד שלא ייתפס כפועל מסיבות אישיות, והיחידה שתוכל לסמוך את ידיה על מתווה שירגיע את האגף החרד שיוצא לרחובות. נשיא המדינה מכוון אליה את רוב מאמציו".

נשיאת העליון תיאלץ להתפשר: "לראות את העליון משנה את פניו, או להסכים לפשרות שיעוררו את חמתם של קודמיה. האיש היחיד שאפשר להגיע איתו לסיכומים הוא נתניהו... פגישה בין השניים תתרחש, כנראה, די בקרוב". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן