שלום נוסף בדרך: ישראל וסודן סיכמו את נוסח ההסכם

שר החוץ אלי כהן ערך היום ביקור מדיני היסטורי בחרטום, במהלכו נפגש עם נשיא מועצת המעבר, הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן | טקס החתימה יתקיים לאחר העברת השלטון בסודן לממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/02/23 21:12 יא בשבט התשפג

שלום נוסף בדרך: ישראל וסודן סיכמו את נוסח ההסכם
הפגישה היום בסודן | , צילום: שלומי אמסלם

שר החוץ אלי כהן קיים היום (ה') ביקור מדיני היסטורי בחרטום בירת סודן, זאת במטרה לחתום על הסכם שלום עם סודן, עוד השנה. במהלך הביקור שקיבל את ברכת ארצות הברית, סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם. טקס החתימה צפוי להתקיים לאחר העברת השלטון בסודן לממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה. סודן תהיה המדינה הרביעית שתחתום על הסכם שלום עם ישראל לאחר הסכמי השלום עם מצרים וירדן.

"פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה"

"הביקור היום בסודן מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית", אמר הערב כהן. "הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

"חתימת הסכם השלום תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. הקשר של מדינות אפריקה עם ישראל הוא אינטרס משותף לנו ולמדינות היבשת. ישראל היא שותפה משמעותית, זה שנים רבות, בתהליכי הפיתוח במדינות אלו ובהתמודדות עם השלכות שינויי האקלים והאתגרים הכלכליים באפריקה".

כהן הזכיר בדבריו כי חרטום בירת סודן מוכרת בישראל כמקום בו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל. "אנחנו בונים עם הסודנים מציאות חדשה בה שלושת הלאוים, יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים".

אלי כהן

אלי כהן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרצון הישראלי: לסייע במאמצי הפיתוח של סודן

במהלך הביקור נפגש שר החוץ כהן עם נשיא מועצת המעבר הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, ועם הצמרת המדינית במדינה, ודן איתם בצעדים לקראת חתימה קרובה על הסכם השלום בין ישראל לסודן. על פי התוכנית יתקיים טקס החתימה על הסכם השלום בעוד מספר חודשים, לאחר כינון ממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.

שר החוץ אלי כהן ביקר בסודן בראש משלחת בכירה הכוללת את מנכ"ל משרד החוץ סמנכ"ל אפריקה במשרד החוץ, ראש סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל במשרד החוץ והיועץ המשפטי של משרד החוץ. שר החוץ כהן קידם את הסכם השלום עם סודן עם ארצות הברית ודן בנושא עם מזכיר המדינה בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן שנתנו את ברכתם והבטיחו את הירתמותם להשלמת התהליך.  

בדיונים בין המשלחות העלה כהן את הרצון הישראלי לסייע במאמצי הפיתוח של סודן לטובת העם הסודני במגוון תחומים אזרחיים בהם בטחון מזון, ניהול משאבי מים, חקלאות ועוד. כהן הציג בפני מארחיו תוכנית סיוע של משרד החוץ לסודן אשר תתמקד בפרויקטים ובבניית יכולות בתחומי סיוע הומניטרי, טיהור מים ורפואה ציבורית.

נציין כי סודן שוכנת במיקום אסטרטגי לחופי הים האדום, היא המדינה השלישית בגודלה באפריקה (בשטח של 1.8 מיליון קמ"ר) ואוכלוסייתה מונה כ-47 מיליון תושבים. סודאן לחמה בעבר לצד מדינות ערב במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים, סייעה בהעברת נשק לארגון הטרור חמאס ובה נערכה ועידת חרטום של הליגה הערבית שקבעה את שלושת הלאווים. כינון היחסים עם סודן ישים סוף ל-75 שנה של עוינות.