בכיר ישראלי נחת בסודן ונתניהו רמז: "נמשיך להרחיב ולהעמיק את מעגל השלום"

אישיות ישראלית בכירה טסה למדינה הגדולה בצפון מזרח אפריקה כדי לקדם את ההסכמים בין המדינות. ישראל וסודן כבר כוננו יחסים דיפלומטיים, אלא שאז עברה המדינה הפיכה צבאית | ראש הממשלה המריא לפריז לפגישה עם נשיא צרפת

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/02/23 15:00 יא בשבט התשפג

בכיר ישראלי נחת בסודן ונתניהו רמז: "נמשיך להרחיב ולהעמיק את מעגל השלום"
החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון. ארכיון, צילום: דוברות ראש הממשלה

מרחיבים את הסכמי אברהם: אישיות ישראלית בכירה מאוד, טסה היום (ה') לסודן על מנת לקדם את ההסכמים בין המדינות וההצטרפות האפשרית של המדינה להסכמי אברהם. במסגרת חימום היחסים בין המדינות בתקופה האחרונה, המריא הגורם הישראלי למדינה. סודן יש לציין, היא המדינה המוסלמית הגדולה בצפון - מזרח אפריקה. בצהריי היום המריא ראש הממשלה בנימין נתניהו לפריז.

כבר ב-2020, עוד בזמן כהונת טראמפ כנשיא ארצות הברית, התקיימו מגעים בין המדינות ואף נחתמו הסכמים על כינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות. בשיחה אז בין מנהיגי המדינות, נתניהו, טראמפ ועבד אל-פתאח אל-בורהאן סיכמו הצדדים על שיתוף הפעולה בין המדינות.

בני הזוג נתניהו בעת עלייתם למטוס |

בני הזוג נתניהו בעת עלייתם למטוס | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא לפריז לפגישה עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ואמר כי הנושא המרכזי שיעמוד בשיחתנו הוא כמובן איראן, "המאמצים המשותפים להיאבק בתוקפנות שלה ובחתירה שלה להשגת נשק גרעיני". בנוסף, אמר נתניהו כי יפגש עם נציגים של הקהילה היהודית ונציגים של הקהילה העסקית בצרפת, "שמעוניינים להשקיע במדינת ישראל". 

"במקביל, אנחנו ממשיכים להרחיב את מעגל השלום. אחרי שנים של מפגשים חשאיים וביקור היסטורי שלי בצ'אד, היום היה עוד יום היסטורי - יחד עם נשיא צ'אד אנחנו פתחנו את שגרירות צ'אד בישראל, ואנחנו נמשיך להרחיב ולהעמיק את מעגל השלום עם מדינות נוספות, קרובות ורחוקות".

בירת סודאן, חרטום

בירת סודאן, חרטום צילום: shutterstock

המהפכה בסודן טרפה את הכללים

אלא שמאז, עברה המדינה המוסלמית תמורות רבות ובראשן הפיכה צבאית, שהדיחה את ראש המועצה הזמנית אז במדינה, אל-בורהאן מראשות המדינה. מאז ההפיכה ולצד מחאות ענק במדינה, מעצר אנשי ממשל רבים וכיתור ביתו של ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ קיבלו היחסים בין ישראל לסודן תפנית. אי היציבות הפוליטית במדינה, גרמו למחלקת המדינה האמריקאית, להכריז באוקטובר 2021 כי "מאמצי הנורמליזציה של סודן עם ישראל יצטרכו לעבור הערכה מחדש". 

עבדאללה חמדוכ. ראש ממשלת סודן

עבדאללה חמדוכ. ראש ממשלת סודן צילום: shutterstock

המגעים חודשו מחדש

מאז ההפיכה, הצליחו ישראל וסודן לייצר דיאלוג מחודש בין המדינות ואף החלו לגבש את ההסכם המחודש בינהן. למרות קשיים שהתגלו במשא ומתן וחודשים של עיכובים, הגיעו הצדדים להבנות מחודשות שהובילו לטיסתו של הבכיר הישראלי למדינה. המצב כיום במדינה הוא, שאל-בורהאן המוביל את הצבא במדינה, הצליח להחזיר לשלטון את ראש הממשלה שהודח עבדאללה חמדוכ. כל הגורמים הללו גם יחד, מובילים לכך וייתכן שבקרוב תצטרף סודן באופן רשמי להסכמי אברהם.