הרפורמה המשפטית הסעיף הראשון במתווה של הרצוג: הקפאת החקיקה לשבועיים

נשיא המדינה פנה בימים האחרונים לצדדים שבמחלוקת והציע את מתווה ההידברות שלו, הכולל הקפאת חקיקה לשבועיים ומשא ומתן | תגובת בית הנשיא: "הקריאה שעולה ומהדהדת מכל הפגישות והדיונים שמקיים הנשיא היא שיש לקיים הידברות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/02/23 20:16 יא בשבט התשפג

הסעיף הראשון במתווה של הרצוג: הקפאת החקיקה לשבועיים
הנשיא הרצוג | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הרפורמה במערכת המשפט שהציג שר המשפטים יריב לוין לפני כחודש, תלווה אותנו עוד ימים רבים. עד היום בימין נשמעו החלטיים בצורך לבצע אותה, לאחר הדיונים בוועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן, אולם הערב (ה') נראה כי בהמשך ייתכנו בה שינויים.   

עמית סגל פרסם הערב את מתווה נשיא המדינה יצחק הרצוג, לפתרון המשבר המשפטי. לראשונה מאז תחילת המשבר, כך על פי הדיווח, הנשיא פנה בימים האחרונים לצדדים שבמחלוקת והציע את מתווה ההידברות שלו, שאם יתרצו הצדדיים - יתקיים בבית הנשיא.

המתווה הנשיאותי:

  • הקפאת החקיקה לשבועיים.
  • משא ומתן ללא תנאים מוקדמים בידי צוות מוסכם או ועדה.
  • אם ייכשל המשא ומתן החקיקה תתחדש, אך אם יצליח החוק המוסכם יובא להצבעה בכנסת.

גורמים בסביבת שר המשפטים מסרו הערב לעמית סגל כי הם לא יתנו יד להקפאת החקיקה. "להידברות תמיד מוכנים, אך עד עתה איש לא הרים את הכפפה בצד השני".

"נשיא המדינה מקדיש את זמנו ומרצו לכינון מנגנון הידברות שיוביל לפתרון"

תגובת בית הנשיא לפרסום של סגל: "נשיא המדינה פועל מזה שבועות ארוכים בניסיון למנוע משבר חוקתי היסטורי ולבלום את העמקת הפילוג בעם. בית הנשיא משמש כיום כמרכז שיח המצליח לשמר את אמון הצדדים כאכסניה מוגנת להידברות בתוככי המחלוקת תוך שמירה על דיסקרטיות המשתתפים. 

במסגרת כך נערכו בבית הנשיא, לרבות על ידי הנשיא, בכל יום בשבועות האחרונים - פגישות עם כלל צידי המפה ביניהם מכוני מחקר וארגונים שונים במטרה לכונן מנגנון הידברות שיאפשר יציאה מן המשבר תוך הקפדה על ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ותוך שמירה על אחדות העם. הקריאה שעולה ומהדהדת מכל הפגישות והדיונים שמקיים בית הנשיא היא שיש לקיים הידברות. נשיא המדינה מקדיש את זמנו ומרצו לכינון מנגנון הידברות שיוביל לפתרון".