תעלומה בירושלים: התגלתה טביעת כף יד מסתורית חצובה סלע

החלקים החדשים ממערך ההגנה על חומות ירושלים העתיקה התגלו במהלך חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות ברחוב סולטן סולימאן, לפני הנחת תשתיות ביוזמת עיריית ירושלים באמצעות חברת מוריה לפיתוח ירושלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/01/23 10:01 ג בשבט התשפג

תעלומה בירושלים: התגלתה טביעת כף יד מסתורית חצובה סלע
היד שנחצבה בקיר החפיר, צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

קטעים מביצורי חומות ירושלים העתיקה וטביעת כף יד מסתורית חצובה בסלע נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות ברחוב סולטן סולימאן בירושלים. החפירות, שנעשו כהכנה לעבודות תשתית ופיתוח של חברת מוריה לפיתוח ירושלים, חשפו מקטעים מתעלת החפיר העמוקה שהקיפה את העיר במטרה להגן עליה, החל מהמאה ה-10 לספירה, ואולי אף קודם לכן. באחד מהמקטעים נחשפה בקיר התעלה טביעת כף יד חצובה, שפישרה לא ידוע. רחוב סולטן סולימאן, שלאורכו ממוקמים שער שכם ושער הפרחים, עובר בצמוד לחומה הצפונית העתיקה של ירושלים.

תעלת החפירה הייתה אמורה למנוע מהאויב להתקרב

זובייר עדאווי, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, חפר לאחרונה את החפיר שנמצא ממש מתחת לרחוב. לדברי עדאווי, "אנשים לא יודעים, אבל הכביש הסואן הזה עובר על גבי על חפיר עצום. למעשה, מדובר בתעלה ענקית, חצובה בסלע, שרוחבה לפחות 10 מטרים ועומקה מ-2 עד יותר מ-7 מטרים בנקודה העמוקה ביותר. תעלת החפיר מתוארכת לפני כ-1,000 שנים, החל מהמאה ה-10 לספירה, והיא מקיפה כטבעת את כל העיר העתיקה. תפקידה היה למנוע מאויב שצר על העיר להתקרב אל החומה ולפרוץ פנימה. אנשים מכירים מסרטים את החפיר ממבצרים וטירות באירופה - שם הוא בדרך כלל מלא במים. כאן הוא היה יבש, אבל עדין -  בשל עומקו ורוחבו, הוא היווה מכשול רציני שהאט את תנועת החיילים". 

מבט אל החפירה מתוך החפיר, משמאל על הקיר ניתן להבחין בסימן היד החצובה

מבט אל החפירה מתוך החפיר, משמאל על הקיר ניתן להבחין בסימן היד החצובה צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

החומות בידי הביניים היו חזקות ביותר 

חומות ירושלים ושעריה המרשימים אותם אנו רואים היום, נבנו במחצית המאה ה-16 בידי הסולטן התורכי סולימאן הראשון. "החומות שעמדו כאן בימי הביניים -  מהמאה ה-10 לספירה, היו חזקות בהרבה, ואף לפני כן הקיף חפיר ענקי את חומות העיר", אומר ד"ר עמית ראם, מנהל מרחב ירושלים ברשות העתיקות. "בעידן של קרבות אבירים, חרבות וחיצים ופרשים מסתערים, היו ביצורי ירושלים אימתניים ומשוכללים, והם כללו מספר חומות ואלמנטים שנועדו לעצור את הצבאות הגדולים שהסתערו על העיר", הוא אומר.

צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

החוקרים טרם פענחו את תעלומת החציבה

במהלך החפירות התגלתה על דופן החפיר טביעת יד מסתורית עתיקה וחצובה בסלע. בשלב זה, החוקרים טרם פענחו את תעלומת החציבה. "איננו יודעים האם טביעת היד נחצבה כמעשה ונדליזם, קונדס משעמום, או - האם היא מסמלת משהו ולמעשה מצביעה לאיזשהו כיוון?" אומרים החוקרים.

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "רבים חלמו ולחמו על ירושלים. כשעומדים מול הממצאים הארכיאולוגים הללו, אפשר להבין את גודל האירועים והתהפוכות שהעיר הזו עברה. אפשר לדמיין את המולת הקרב וכמעט להריח את תימרות העשן. אנחנו כמעט כל יום חושפים טפח מההיסטוריה המפוארת של ירושלים, והפעם - אנו עדים להיסטוריה הצבאית העשירה שלה. נעשה כל מאמץ על מנת להנגיש ולהציג זאת לציבור".