קרעי מאיים על התאגיד: "שחררו תכנים בחינם או שאפעל לשם כך מתוקף סמכותי"

שר התקשורת פנה לתאגיד השידור הציבורי ודרש לשחרר באופן מיידי את תכני התאגיד, ובנוסף, "להפסיק לגבות כל תשלום בגין השימוש בתכנים שהופקו בכספי משלם המיסים" | ביום ראשון: ארגון העיתונאים והעיתונאיות יקיים כנס חירום

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/01/23 20:14 כט בטבת התשפג

קרעי מאיים על התאגיד: "שחררו תכנים בחינם או שאפעל לשם כך מתוקף סמכותי"
שלמה קרעי |, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

שר התקשורת שלמה קרעי פנה היום (א') למנהלי "תאגיד השידור הציבורי" בדרישה לשחרור תכני התאגיד לגופי השידור האחרים ללא תמורה. הדרישה של השר הגיעה לאור הפרסומים לפיהם תאגיד השידור הציבורי אסר הפצה של תכנים לגופי שידור שלא הסכימו לשלם עבורם. 

"יש בהתנהלות זו משום מימון כפול של תכנים שהפקתם מומנה מכספי הציבור"

במכתב אותו הפנה ליו"ר התאגיד גיל עומר ולמנכ"ל גולן יוכפז, כתב קרעי: "הופתעתי לשמוע ש"התאגיד" דורש תשלום בעבור הפצת תכניו בתצורות שונות, ובכלל זה על חומרי הארכיון שלו, ואף אסר על הפצת התכנים בגופי שידור שלא הסכימו לשלם עבור ההפצה".

גולן יוכפז |

גולן יוכפז | צילום: סיון פרג', Flash90

השר הסביר כי פעילות התאגיד ממומנת על ידי משלם המסים הישראלי בהתאם להוראות חוק תאגיד השידור הציבורי משנת 2014, וחובתו ותכליתו להנגיש את תכניו לציבור הרחב. "בנסיבות אלו, לא ברור מהו המקור החוקי לדרישה זו. יש בהתנהלות זו משום מימון כפול של תכנים שהפקתם מומנה מכספי הציבור בראשונה, וכעת נדרש הציבור לשלם עליהם בשנית דרך דמי המנוי שהוא משלם לגופי השידור למיניהם. לא מצאתי כל מקור בדין המסמיך את התאגיד לגבות תשלום בגין תכניו.

בסיום הפניה כתב קרעי: "לאור האמור, הנכם נדרשים בזאת לשחרר באופן מיידי את תכני התאגיד על תצורותיהם השונות, לשימוש בידי כל גוף שיחפוץ בכך, ולהפסיק לגבות כל תשלום בגין השימוש בתכנים שהופקו בכספי משלם המיסים הישראלי.

"לא נאפשר את חיסול השידור הציבורי"

על רקע תכניותיו של שר התקשורת לקיצוץ של מאות מיליונים מתקציב התאגיד והתוכנית הכללית לסגירתו, המחאה של העיתונאים והעיתונאיות עולה שלב. מוקדם יותר היום, בהודעה של ארגון העיתונאים והעיתונאיות נכתב כי המחאה נמשכת וכי הם מגבשים שורת צעדים נגד מהלכיו של השר קרעי.

ביום ראשון הבא יקיים ארגון העיתונאים והעיתונאיות כנס חירום בתל אביב, במסגרתו יגבשו דרכי פעולה למאבק נגד הפגיעה לדבריהם בשידור הציבורי בישראל. בארגון אומרים כי: "לא נאפשר את חיסול השידור הציבורי". 

צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות

"התערב כדי להציל את השידור הציבורי"

"החזקת מאות עיתונאים תחת אזהרה ואיומים על מטה לחמם עלולה להוביל לפגיעה אנושה בחופש העיתונות, גם אם השר קרעי לא יצליח לחנוק למוות את השידור הציבורי", כך כתבו הבוקר ראשי אגודת העיתונאים ירושלים, עפרה סתת מילוא ומיקי קליין לנשיא המדינה, יצחק הרצוג.

במכתב הם קראו לנשיא לפעול כדי לאפשר הידברות רצינית שתסיר מסדר היום "אמירות גורפות מסוכנות שאינן לוקחות בחשבון את חשיבותו של השידור הציבורי לדמוקרטיה הישראלית". אמירות שלדבריהם אינן לוקחות בחשבון את אלפי העובדות והעובדים שפרנסתם ניצבת בחור ודאות.