"דונו מחדש על בן אוליאל" נכתב לאסתר חיות, על החתום: זוכה פרס נובל

במכתב ששלח פרופסור ישראל אומן לנשאית בית המשפט, הוא מפציר בה להורות על משפט חוזר לנאשם ברצח משפחת דוואבשה. "אם לא מעוניינים באמת, עינויים הם אכן הדרך המושלמת להגיע למטרה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/01/23 11:53 יג בטבת התשפג

"דונו מחדש על בן אוליאל" נכתב לאסתר חיות, על החתום: זוכה פרס נובל
אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ישראל אומן קורא למשפט חוזר:  חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן פונה במכתב חריג לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ומבקש לדון שוב בעניינו של בן אוליאל ושלא לקבל הודאה בעינויים במדינת ישראל. אומן כותב לחיות: "ללא הפיכת ההחלטה ישראל תיהיה המדינה היחידה בעולם שרשמית מכשירה עינויים לצורך קבלת הודאה".

"הרשעתו התבססה אך ורק על הודאה שנגבתה ממנו בעינויים"

פרופסור ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, כתב לנשיאת בית משפט העליון: "הנני כותב אליך מכיוון שאת היחידה שיכולה לבטל עוול נוראי אך עוד יותר חשוב, יכולה להציל את ישראל מלהפוך למדינת משטרה. בית המשפט העליון התבקש לדון שוב בתיק של עמירם בן אוליאל. הרשעתו התבססה אך ורק על הודאה שנגבתה ממנו בעינויים. על אף שאיני משפטן, נראה לי כי אין הצדקה לשימוש בעינויים לצורך הוצאת הודאות במדינה דמוקרטית", כותב אומן

פרופסור אומן

פרופסור אומן צילום: ויקפדיה,ישיבת מרכז הרב cc-by-sa

בהמשך מפנה אומן את הנשיאה חיותלהכרזה האוניברסלית בדבר זכויות אדם: "מעצרו וחקירתו של בן-אוליאל הפרו את סעיף 5 של ההכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם: 'אף אחד לא יהיה נתון לעינויים או ליחס או עונש אכזרי, משפיל או לא אנושי'. יתרה מזאת, לא קיימת הצדקה לשימוש בעינויים לצורך הוצאת הודאה בשום מדינה בעולם, דמוקרטית" קובע פרופסור אומן. 

המכתב ששלח ישראל אומן

המכתב ששלח ישראל אומן צילום: צילום מסך

תמנע את הפיכתה של מדינת ישראל למדינת משטרה

בסיום מכתבו פונה אומן לחיות ומבקש ממנה כי תאפשר קיום דיון נוסף בתיק ובכך תמנע את הפיכתה של מדינת ישראל למדינת משטרה: "ההגנה הגישה בקשה שהרכב מורחב של שופטי עליון יעיין בערעורו של בן אוליאל. יש לך כאן הזדמנות להפוך את ההחלטה האומללה מחודש ספטמבר ולאשר מחדש את הצורך להגן על זכויות האדם ולחתור לאמת".

עמירם בן אוליאל

עמירם בן אוליאל צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"התורה קוראת לשופטים לא לחשוש, בין אם מנאשמים חזקים ובין אם משליטים בעשיית צדק. ללא הפיכת ההחלטה, ישראל תהיה המדינה היחידה בעולם שרשמית מכשירה עינויים לצורך קבלת הודאה. כבוד הנשיאה, יש בכוחך למנוע את התדרדרותנו למדינת משטרה. יש להבהיר לשב"כ, למשטרה ולפרקליטות שיצטרכו לחקור ולאסוף ראיות – ולא לענות עצורים כדי להוציא הודאות", חתם אומן את מכתבו.

הכרעת בית המשפט על בקשתו של בן אוליאל למשפט חוזר

בימים הקרובים צפוי בימ"ש העליון לתת החלטה בבקשתו של בן אוליאל לדיון נוסף, בהרכב מורחב, בשאלת קבילות הודאות אשר נגבו בעינויים. את הבקשה הגישו עו"ד אביגדור פלדמן ועו"ד יהושע רזניק שכתבו: "במרכז פסק הדין עולה השאלה הרודפת את המשפט הישראלי שנים רבות: סמכותו של שב"כ להשתמש בחקירות אלימות, מענות ומכאיבות, כדי לחלץ מידע מהנחקרים החשודים בעבירות חמורות נגד בטחון המדינה", נכתב בבקשה.