"אם על בריאות הנפש לא מדברים, על התמכרויות שותקים שבעתיים"

פרופסור שאולי לב-רן, פסיכיאטר מומחה לטיפול בהתמכרויות, אומר כי ההבדלים ברמת העיסוק בנושא ההתמכרויות בין המגזרים לא גדול, אולם לדבריו, בחברה ערכית, "משהו שיכול להזדהות עם חוסר ערכים - זה משהו שיש כלפיו הרבה מאוד סטיגמה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/01/23 21:57 כו בטבת התשפג

"אם על בריאות הנפש לא מדברים, על התמכרויות שותקים שבעתיים"
צילום: ללא

שבוע וחצי לאחר כנס כיפה שעסק במתמודדי הנפש במגזר הדתי, לאולפן "כיפה" הגיע פרופסור שאולי לב-רן, פסיכיאטר מומחה לטיפול בהתמכרויות וממייסדי המרכז הישראלי להתמכרויות. עם פרופסור לב-רן שוחחנו על מציאות של התמכרויות וכיצד ניתן לאבחן אותה, על דרכי התמודדות, ועל המצב במגזר הסרוג: "אם אנחנו עוברים מחילונים, מסורתיים, דתיים לאומיים, וחרד"לים - לא ראינו הבדלים בין המגזרים האלה". 

בורח כמה פעמים ביום מהמשרד כדי לעשן ולחזור

תחילה אמר לב-רן כי בשל הניסיון אותו רכש בנוגע להתמכרויות, הדברים שהוא מוטרד מהם קשורים לנראות. "הדברים שמבחוץ נראים בסדר. מנכ"ל של חברה, שלושה ילדים, הבית מסודר על פניו, ומתחת לפני השטח עיי חורבות. כלומר, הדברים שמאוד מאוד זועקים - שרואים שדברים מתפרקים, שיש נשירה ממסגרות, שיש חורבן כלכלי כשהמשפחה מתפרקת, אז יש המון דגלים אדומים. אז היום אני מתייחס דווקא לשקט התעשייתי". 

הפרופסור לב-רן סיפר על  מנכ"ל חברה גדולה שהיה מכור: "איש שניהל חברה גדולה, שהיה מכור במקרה הזה ספציפית לגראס, על פניו חומר שאפשר עד גבול מסוים איכשהו לחיות איתו, אבל הנזקים לא תמיד בולטים לעין בצורה ראשונית. לאט לאט יש ניתוק מאשתו, הוא אבא פחות פעיל, הוא בורח כמה פעמים ביום מהמשרד כדי לעשן וחוזר. ומבחוץ העולם מוחא לו כפיים. דווקא שם זה עבודה הרבה יותר מורכבת כדי לעזור לאדם להתגייס למהלך טיפולי למרות שהחורבן עוד לא קרה". 

יש הבדל בין המגזרים בכמה מדברים על הנושא? 

"פחות ממה שהיינו חושבים. יש קבוצות גיל שההתמכרות יותר מאפיינת אותם - מבוגרים, צעירים והגיל השלישי. אבל דווקא כשמסתכלים על שכבות סוציו-אקונומיות לדוגמה, רואים פיזור פחות או יותר דומה בים העשירונים העליונים לתחתונים. המגזר הערבי והמגזר החרדי הם קצת יותר קשים למחקר, אבל אם אנחנו עוברים מחילוניים, מסורתיים, דתיים לאומיים, וחרד"לים - לא ראינו הבדלים בין המגזרים האלה".

המגזר שלנו ידוע ככזה שלא מדבר הרבה על התמודדות הנפש. זה כך גם בנושא ההתמכרויות? 

"נדמה לי שאם על בריאות נפש לא מדברים, על התמכרויות שותקים שבעתיים. אם לא מכירים את התחום זה עלול להיחשב לפגם אישיותי, לחולשת אופי, לחוסר ערך. בחברה שמחשיבה את עצמה לכל הפחות כחברה ערכית וחברה שיש בעגלה שלה מלאות, משהו שיכול להזדהות עם חוסר ערכים או עם חולשת אופי - זה משהו שיש כלפיו הרבה מאוד סטיגמה. ואז הבעיה היא כשלא מדברים והדבר מושתק ה'מורסה' הולכת ומעמיקה, כשפותחים 'מורסה' אז סוף-סוף היא מתנקזת".