הרב בני לאו: "התמונה של סמוטריץ' עולה לרגל אצל דרעי מבטאת עוד צעד"

מי שהיה רב קהילת הרמב"ן בירושלים במשך שנים ארוכות תוקף את התמיכה של מפלגת הציונות הדתית באריה דרעי, לאחר שבג"צ פסל את מינויו לשר: "אבל נדמה שמעולם עד כה לא חיבקו אנשי הציונות הדתית את המגמה החרדית השוללת את מעמדה המרכזי של מערכת המשפט הישראלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/23 17:48 כו בטבת התשפג

הרב בני לאו: "התמונה של סמוטריץ' עולה לרגל אצל דרעי מבטאת עוד צעד"
סמוטריץ' מגיע לבקר את דרעי אחרי פסיקת בג"צ, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יממה עברה מאז הטלטלה הפוליטית, כאשר שופטי בג"צ הכריעו כי המינוי של שר הבריאות והפנים אריה דרעי היה פסול וכי הוא חורג מעילת הסבירות, ונדמה שהארץ עדיין לא נרגעה. הרב בני לאו, ראש מיזם 929 ומי ששימש כרב קהילת הרמב"ן בירושלים במשך שנים ארוכות מתח ביקורת חריפה על התמיכה של מפלגת הציונות הדתית בדרעי. 

"בין כל תמונות העולים לרגל לחבק את דרעי אל מול החלטת בית המשפט העליון בלטה בעיני תמונת מנהיג מפלגת 'הציונות הדתית'", כך כתב בפוסט שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו, "זו תמונה שמבטאת עוד צעד בהתרחקות של תנועת הציונות הדתית ממקורה, והליכתה אל עבר מחוזות המערערים את הקשר העמוק והאינטימי שמאפיין את התנועה".

תיקון פנימי לפני תיקון עולם. הרב לאו

 הרב לאו צילום: אביטל ליסקר

לדבריו, תחושת הבגידה שמלווה כמעט את כל מי שחווה את ימי עקירת הישובים של גוש קטיף ובתי עמונה לא חדשה. עוד הוסיף כי הציבור הדתי לאומי הביע את רצונו לראות יותר שופטים שמרנים. "אבל נדמה שמעולם עד כה לא חיבקו אנשי הציונות הדתית את המגמה החרדית (לגווניה) השוללת את מעמדה המרכזי של מערכת המשפט הישראלית. זה היה קו ברור ומבדיל בין היותך חבר לתנועה הציונית לבין היותך צרכן של המדינה שאינו מאמין באמת במוסדותיה". 

הרב לאו מביא ציטוט של הרב עובדיה יוסף, המבטא את יחסו למערכת המשפט: מבחינה פרגמטית הוא הכיר בה כפי שהכירו היהודים בגלות במערכות המשפט המקומיות: 'דינא דמלכותא דינא'. אבל מבחינתו שיפוטם של היושבים במערכת המשפט אינו משפט אלא מספח שיש להתפלל על ביטולו מן העולם". 

חיבוק ציני של עבריין מורשע יוליד דור של צעירים חסרי דין ודיין 

"אריה דרעי הוא עבריין מורשע, ולא במעידה יחידה. הכריזמה שלו לא מחפה על היחס המזלזל שלו לחוקי המדינה. ישב הרכב מיוחד של אחד עשר שופטים והחליט שהוא לא יוכל לשרת כשר בממשלת ישראל. עלייה לרגל אליו בקריאות עלבון כלפי מערכת המשפט היא פגיעה ברקמה העמוקה ביותר של מדינת ישראל ומערכת המשפט שלה".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב ממשיך וקובע כי בעוד את המניעים של נתניהו בתמיכה בדרעי אפשר להבין, אבל הציונות הדתית לא אמורה "למכור את כל נכסיה הרוחניים בשם חיזוק קואליציה ימנית". את דבריו חתם הרב לאו באמונה כי רוב בני המגזר מתפללים לשלומה של מערכת המשפט, "חיבוק ציני של עבריין מורשע, ולו משיקולים פוליטיים, יוליד חלילה דור של צעירים שעבורם לית דין ולית דיין".