הרמטכ"ל הרצי הלוי: "לא תכננתי מסע ארוך שכזה"

הרמטכ"ל הנכנס נשא דברים בטקס עם רעיון מפרשת השבוע ותפילה לשלום המדינה: "נחזק את צבא המילואים ונשמור על צה"ל אחד, ענייני, ערכי ומקצועי, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 16/01/23 11:07 כג בטבת התשפג

הרמטכ"ל הרצי הלוי: "לא תכננתי מסע ארוך שכזה"
הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

האלוף הרצי הלוי נכנס היום (ב') באופן רשמי לתפקידו כראש המטה הכללי של צבא הגנה לישראל, ומחליף את רב אלוף אביב כוכבי שמסיים יותר מ-40 שנות שירות צבאי. בשעה 10:00 יחל טקס קבלת מינוי והענקת דרגת רב-אלוף לרמטכ"ל ה-23 בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, בירושלים.

"לא תכננתי מסע ארוך שכזה"

בפתח דבריו, אמר הלוי כי "אני מקבל עליי היום את הפיקוד על צבא ההגנה לישראל, מגנה של מדינת ישראל ואזרחיה. עת התגייסתי, ככל נער צעיר העומד בשערי הבקו"ם, לא תכננתי מסע ארוך שכזה. במבט לאחור, לכל תפקיד שביצעתי ב-37 שנות שירותי הייתה תרומה לרגע הזה, בו אני מקבל עליי את הזכות לפקד על צה"ל".

צילום: קובי גדעון /לע"מ

בנאומו ציין הרמטכ"ל הנכנס כי "מילדות חונכתי על ערכי הנתינה לציבור ועל אהבת המדינה, העם והארץ. בבית הוריי, שלמה זכרו לברכה ולינה אמי מורתי שנמצאת כאן, התעצבתי והתחנכתי להיות משרת ציבור באמונה. צעדתי בשבילי הארץ ובנחליה כנער, בגרתי והלכתי לאורך גבולותיה ומעבר להם, כחייל וכמפקד. אורותיו של יישוב ישראלי, למביט בם מרחוק בשובו ממבצע בארץ אויב, מעוררים תחושות גאווה ואמונה בצדקת הדרך; החזרה בשורות חסרות חקוקה היטב בתבניתו של כל מפקד, היודע כי נטילת יוזמה וסיכון הם הכרח למימוש השבועה לשמירה על ביטחון המדינה".

"את מחיר הסיכון משלמות יותר מכולם המשפחות השכולות"

בנאומו התייחס הרמטכ"ל הנכנס למשפחת השכולות. "את מחיר הסיכון משלמות יותר מכולם המשפחות השכולות. אתנו כאן היום כמה מהן, משפחות שאיבדו את היקר מכל, שהולכות איתי – ואני איתן – שנים רבות. המשפחות השכולות, הפצועים בגוף ובנפש, השבויים והנעדרים ובני משפחותיהם – אתם התזכורת המתמדת שלנו לגודל האחריות המוטלת על כתפינו לפעול באומץ ובשיקול הדעת, ולעמוד לצדכם תמיד. לצערנו, גם בימים האחרונים נוספו לרשימת חללי צה"ל שמות נוספים. אנו משתתפים בצער המשפחות ומחויבים לעשות ככל שניתן לדעת, ללמוד ולמנוע".

עוד הוסיף ואמר כי "נכין את צה"ל למלחמה מול זירות רחוקות כקרובות, נרחיב את הגיוס האיכותי לצה"ל מכל שכבות האוכלוסייה – מקור כוחנו; נחזק את צבא המילואים ונשמור על צה"ל אחד, ענייני, ערכי ומקצועי, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון".

הרצי הלוי

הרצי הלוי צילום: דובר צה"ל

"מפקד טוב חש שותפות גורל עם אנשיו"

הלוי התייחס לפרשת השבוע, פרשת שמות ואמר כי "בשבת עבר העולם היהודי מספר בראשית לספר שמות, מסיפור של משפחה לסיפורו של עם. העם קם, ואיתו גם האיום: "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו". למול האיום מתמנה משה למנהיג, ומעשיו ביציאה מארמונו של פרעה מלמדים אותנו שלושה דברים פשוטים וחשובים על מנהיגות: "וירא בסבלותם" – מפקד טוב חש שותפות גורל עם אנשיו; "ויטמנהו בחול" – משה יוזם ופועל נגד אדם המכה את בן עמו; "ויאמר לרשע למה תכה רעך" – משה מבחין בין טוב לרע ומפריד בין שני ניצים בני עמו". הרמטכ"ל הנכנס סיים את נאומו בתפילה לשלום המדינה.