"יש שלטון חדש שחושב אחרת מאסתר חיות וצריך להפנים את זה"

השר לביטחון לאומי מתייחס לתגובתה של נשיאת בית המשפט העליון לרפורמה המשפטית, ואומר כי היא "טועה בפרשנות שלה איך מדינה דמוקרטית צריכה להתנהל" | בנוסף הוא טוען: "תפקיד של הרשות השופטת זה לשפוט, לא להיות מחוקקי על"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/01/23 19:17 כא בטבת התשפג

"יש שלטון חדש שחושב אחרת מאסתר חיות וצריך להפנים את זה"
איתמר בן גביר | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נאומה התקיף של נשיאת בית במשפט העליון אסתר חיות ממשיך לעורר הדים. ביום חמישי, הגיבה חיות לרפורמה במערכת המשפט, וטענה: "הם אומרים כי מדובר בתכנית לתיקון מערכת המשפט, ואני אומרת זו תכנית לריסוק מערכת המשפט". הערב הגיב לדבריה השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר

"נוצר מצב שברשות השופטת פשוט לקחו סמכויות לא להם"

"נשיאת העליון טועה בפרשנות שלה איך מדינה דמוקרטית צריכה להתנהל", אמר בן גביר במהלך ראיון ששודר הערב ב"כאן 11". "לצערי זאת לא רק היא אלא גם הנשיאים הקודמים - לא הפנימו עדיין שתפקידה של הרשות השופטת זה לשפוט, לא להיות מחוקקי על".

"לצערי", המשיך ואמר השר, "במדינת ישראל נוצר מצב שברשות השופטת פשוט לקחו סמכויות לא להם. ברשות השופטת יש דברים נוספים שראויים לביקורת כמו שופט מביא שופט, כל מיני ענייני מינוי והתנהלות. הדברים הללו חייבים להשתנות, יש שלטון חדש שחושב אחרת מנשיאת בית המשפט העליון וצריך להפנים את זה".

נתניהו: "מציע לכולם להרגיע את הרוחות ולהיכנס לדיון ענייני"

שעות לפני כניסת השבת התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לסערת הרפורמה במערת המשפט: "רוב גדול בציבור מסכים שיש צורך לערוך תיקונים במערכת המשפט ואכיפת החוק. דיברנו על זה לפני הבחירות וקיבלנו על כך מנדט ברור מהציבור".

לדבריו, "התיקונים צרכים להיעשות באחריות ובשיקול דעת, תוך שמיעת כל העמדות. וזה בדיוק התהליך שיקרה עכשיו בבית המחוקקים. אני מציע לכולם להרגיע את הרוחות ולהיכנס לדיון ענייני".

נתניהו הסביר את כוונתו לדיון ענייני: "כשאומרים שהתיקון הכי קטן זה הרס הדמוקרטיה, זה לא רק טיעון לא נכון - זה גם טיעון שלא נותן אפשרות להגיע להבנות שרצוי להגיע אליהן בהדברות עניינית בכנסת ישראל.  אני רוצה להרגיע אתכם. דמוקרטיה בנויה מאיזון ראוי בין שלוש הרשויות והאיזון הזה קיים בכל הדמוקרטיות בעולם, הוא גם התקיים בישראל בחמישים שנותיה הראשונות. אז לא הייתה כאן דמוקרטיה? אז לא הייתה הגנה ראויה לזכויות מיעוט?", תהה נתניהו והשיב: "ברור שכן, וכך יהיה גם אחרי הרפורמה, לטובת כל אזרחי ישראל".