עוברים למישור המעשי: הח"כים קיבלו את הטיוטה לשינוי חוק היועמ"שים

חברי וועדת חוקה קיבלו את טיוטת הצעת חוק היועמ"שים. לפי ההצעה, היועמ"שים יוכלו להמליץ בלבד ולשרים יהי חופש פעולה | תקדים: השרים יוכלו לייצג עצמם בבג"צ ללא אישור היועמש"ית | באופוזיציה מבקרים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 12/01/23 13:33 יט בטבת התשפג

עוברים למישור המעשי: הח"כים קיבלו את הטיוטה לשינוי חוק היועמ"שים
רוטמן עם לוין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרפורמה יוצאת לדרך: חברי וועדת חוקה חוק ומשפט קיבלו הלילה את טיוטת השינויים בחוק הנוגעת לסמכויות הייעוץ המשפטי. במסגרת התיקון המוצע לחוק, יוכלו ראש הממשלה והשרים לפעול בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי לממשלה ודעתו תיחשב כהמלצה בלבד. הרפורמה כך נראית עוברת למישור המעשי ולחקיקה בכנסת.

 

"רשאים לדחות את העצה המשפטית ולפעול בניגוד לה"

ההצעה של חבר הכנסת שמחה רוטמן יו"ר הוועדה, מבוססת על ההצעה של שר המשפטים והיא קובעת כך: "עצה משפטית שתינתן לראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, לא תחייב אותם, ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורם. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, רשאים לדחות את העצה המשפטית ולפעול בניגוד לה". 

שמחה רוטמן

שמחה רוטמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד נכתב בטיוטה: "הממשלה, ראש הממשלה וכל שר בתחומי משרדו, רשאים לקבוע לפי שיקול דעתם כי עמדתם, או עמדת רשות מנהלית הנתונה לאחריותם, בהליך מסוים, תיוצג בפני כל מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין בידי מייצג לפי בחירתם, לרבות ייצוג בידי עורך דין פרטי". הדבר מהווה שינוי של המצב הקיים היום בו היועצת המשפטית לממשלה מאשר ייצוג פרטי של חבר הממשלה בדיונים בבג"צ.

על בסיס הטיוטה ייערכו הדיונים בוועדה

רק לאחרונה בדיון על אישור מינויו של דרעי לשר בממשלה, ייצגו את ראש הממשלה והשר דרעי עורכי דין פרטיים, אך הדבר נעשה רק לאחר אישורה של היועמ"שית. רוטמן ציין במכתב כי זוהי טיוטה ראשונית ועל בסיסה ייערכו הדיונים בוועדה בשבוע הבא, אך עדיין יש אפשרות לשינויים כאלה ואחרים.

הדיון בוועדה

הדיון בוועדה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הצעת החוק שהפיץ רוטמן היא הצעת חוק המאפשרת לפוליטיקאים לעשות ככל העולה על רוחם במשרד עליו הם מופקדים" אמר חבר הכנסת יואב סגלוביץ' מיש עתיד, חבר הוועדה. עוד הוא הוסיף: "ללא עכבות וללא גבולות, רק כי הם יכולים. זהו חלק ממהלך כולל של ריסוק מוסדות השלטון והעצמת השחיתות".