המהלך של ריבלין נגד הרפורמה של נתניהו ולוין

הנשיא העשירי של מדינת ישראל יהיה אורח הכבוד בכנס שיעסוק בנושא "מורשת בגין והתוכנית לשינוי המשטר הדמוקרטי בישראל" שמארגן שר המשפטים לשעבר, גדעון סער

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 11/01/23 18:50 יח בטבת התשפג

המהלך של ריבלין נגד הרפורמה של נתניהו ולוין
צילום: Roy Alima/Flash90

הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים, יריב לוין זכתה ללא מעט תגובות זועמות נגדה במהלך השבוע האחרון. חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו כי מדובר ברפורמה שתפגע בדמוקרטיה הישראלית ואמרו כי הם יפגינו בכל הכח נגד הממשלה ומהלכיה. גם נשיא המדינה, יצחק הרצוג התייחס אתמול (ג') לרפורמה במערכת המשפט ואמר כי הוא "לא אתן לפגוע בערכי מגילת העצמאות".

מי שטרם התייחס בצורה רשמית, הוא נשיא המדינה העשירי של מדינת ישראל,ראובן (רובי) ריבלין. היום מתברר כי ריבלין יהיה אורח הכבוד בכנס שמוביל חבר הכנסת מהמחנה הממלכתי ושר המשפטים לשעבר, גדעון סער, שיעסוק בנושא "מורשת בגין והתוכנית לשינוי המשטר הדמוקרטי בישראל". הכנס יתקיים ביום שלישי הבא באוניברסיטת בר-אילן ובהשתתפותם של אנשי מדינה ומשפט.

צילום: המחנה הממלכתי

הרצוג מבהיר: "לא אתן לפגוע בערכי מגילת העצמאות"

כאמור, נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם אתמול התייחסות ראשונה לנושא, שעורר סערה והתנגדות רבה בקרב האופוזיציה. "ערכי מגילת העצמאות הם המצפן של מדינתנו - לא אתן לפגוע בהם", הבהיר הרצוג והוסיף כי מדובר בתקופה רגישה ונפיצה בציבוריות הישראלית. "אני ער לקולות הנשמעים מכאן ומכאן, ולכל הכאבים, הדאגות והחרדות. זה לא נעלם מעיני ומעסיק אותי ללא הפסקה".

צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ

הנשיא אמר כי "בימים האחרונים אני פועל ומקיים שיחות עם גורמים רבים ועושה הכל במטרה להביא לקיומו של דו שיח מכובד ומכבד, בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן. אני פונה אליכם נבחרי הציבור ואזרחי ישראל מכל הקשת הציבורית והפוליטית – גלו איפוק ואחריות. עלינו להרגיע את הרוחות ולהוריד את הלהבות. אין לנו ארץ אחרת". 

ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה:

  • שינוי שיטת בחירת השופטים - ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.
  • הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות -  בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. 
  •  ביטול עילת הסבירות - החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.
  • היועצים המשפטיים היועצים המשפטיים, כשמם כן הם יהיו יועצים ולא מחליטים.