ריבלין על תכניות הממשלה המסתמנת: "ריח רע של נקמנות"

נשיאה העשירי של מדינת ישראל התייחס לכוונותיה של הממשלה המסתמנת לבצע שינויים במערכת המשפט: "אסור ששינויים בכללי המשחק הדמוקרטיים יהיו כלי שרת בידי כוחות קצה בחברה הישראלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/22 11:18 יח בכסלו התשפג

ריבלין על תכניות הממשלה המסתמנת: "ריח רע של נקמנות"
צילום: Yossi Zeliger

מאז פרישתו, ממעט הנשיא העשירי של מדינת ישראל, רובי ריבלין,  להתייחס לאירועים הפוליטיים. במהלך כנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה התייחס ריבלין הבוקר (ב')  לתוצאות הבחירות והתריע מפני השינויים המסתמנים במערכת המשפט.

"אנחנו עדים לתנועת נגד של המטוטלת ההיסטורית. שלטון הרוב הוא השלטון הבלעדי. יש תהום בין הניסיון האחראי לתחום את הביקורת השלטונית לבין להלך אימים על בית המשפט, לערער על סמכותו. צבר היוזמות עוסקות בהתגברות במקום באיזון", אמר ריבלין. 

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

"הלך הרוח הפסול, שמדיף ריח רע של נקמנות וחיסול חשבונות"

"יש ניסיון להלך אימים על בית המשפט, להשמיד אותו כמוסד ולהזמין בפעל את הציבור לערער על סמכותו ועל הכרעותיו. אין מערכת דמוקרטית שלא צריכה שנויים ואיזונים בין הרשויות. צבר היוזמות עוסקות בהתגברות במקום באיזון. הספינים על העברת מינוי השופטים לכנסת תוך העמדת בתהליך שימוע פומבי וכן היוזמה להפיכת היועמ"שים למשרות אמון פוליטיות - מטרתם איננה איזון".

עוד הוסיף ואמר כי "כל אחת מההצעות האלה ראויה לדיון בכבד ראש. הבעיה טמונה בין היתר, ברטוריקה ובנימה הלך הרוח הפסול, שמדיף ריח רע של נקמנות וחיסול חשבונות. בחציית הקווים הברורה, מבקרת עניינית ומכבדת על בית המשפט, לכפירה בעצם הלגיטימיות שלו.  יתרה מזו, 'משילות' איננה חזות הכל. ריכוז כל הכוח  במערכת הפוליטית, בשם עקרון העל של ה'משילות', הוא דבר מסוכן מאוד".

נתניהו, סמוטריץ

נתניהו, סמוטריץ' ודרעי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"אסור ששנויים בכללי המשחק הדמוקרטיים יהיו כלי שרת בידי כוחות קצה"

הנשיא העשירי של מדינת ישראל פנה אל הממשלה המסתמנת ואמר כי "נבחרתם למשול, ארבע שנים לפניכם. אנחנו צריכים רפורמה, אנחנו צריכים תיקון. לא נקמה. אם המטוטלת תעוף רחוק מדי, תנועת הנגד בוא תבוא. שינויים במבנה החוקתי והדמוקרטי יש לעשות בתבונה ותוך שיח מתמיד עם הציבור - לא בחפזה ולא על מנת לרצות גורמים פוליטיים  אשר אינם מיצגים את הרוב בעם. אסור ששנויים בכללי המשחק הדמוקרטיים יהיו כלי שרת בידי כוחות קצה בחברה הישראלית".

בסיום דבריו, אמר ריבלין כי "יש לממשלה אחריות להוביל שנויים בהסכמה רחבה. תוך קיום שיח עם כלל חלקי החברה ומתוך מאמץ להעמיק את אימון הצבור", הוסיף הנשיא לשעבר ואמר כי "מי שיגן על בית המשפט זו דעת הקהל. דעת הקהל היא אחת מחומות המגן המאבטחות את יכולתו של בית המשפט לפעול".