סרבן גט נכנס לכלא: כך שוחררה האישה מעגינותה

סרבן גט מירושלים שסירב להתיר את אשתו נכנס למעצר. רב בשירות בתי הסובר הציע לו להיפגש עם דמות רבנית בכירה ומוסכמת שתפסוק לו, והפיק ממנו התחייבות לציית לדברי הרב, עד שלבסוף שוחררה האישה מעגינותה

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/23 12:54 יז בטבת התשפג

סרבן גט נכנס לכלא: כך שוחררה האישה מעגינותה
צילום: shutterstock

במבצע משולב של שירות בתי הסוהר, אגף העגונות של בתי הדין הרבניים, טיפול נמרץ של הרב הראשי לשעבר ובלדה פיוטית שנכתבה במיוחד – שוחררה אתמול אישה ירושלמית מעגינותה, ובעלה סרבן הגט שוחרר מבית הסוהר.

מדובר בתיק סבוך ובסרבן גט עיקש שגם מאסר ממושך של שנה שלימה לא הצליח להפשיר את התנגדותו. לאחר שבית הדין הרבני האזורי בירושלים חייב אותו מספר פעמים בגט והטיל עליו בהדרגה את כל הסנקציות האפשריות – הוצא נגדו צו מעצר.

האיש מתגורר בבתי האשקוביות בשכונת רמות בירושלים – מבנה רכבת רב כניסות ויציאות ולכן בכל פעם שהגיעה המשטרה לעצור אותו הוא הצליח לחמוק ולברוח דרך אחת היציאות. אגף העגונות של בתי הדין שכר צוות בילוש פרטי שהצליח להסגיר אותו. גם במעצר הממושך בבית הכלא סירב הבעל לתת גט. לדבריו, אשתו רוצה אותו ואוהבת אותו והיא תובעת גט רק בגלל שאימה מאלצת אותה. כל ניסיונות אנשי אגף העגונות, הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים ובעלי המקצוע למיניהם וגם של אשתו עצמה להעמיד אותו על טעותו עלו בתוהו.

סרבן הגט ביקש להיפגש עם הרב

לפני כשבועיים כינסה הנהלת בתי הדין הרבניים את רבני השב"ס ליום עיון. בין השאר הרצה מנהל אגף העגונות הרב אליהו מימון בפני הרבנים בסוגיית העגונות, וכדי להמחיש את המצוקה הזמין את אשת האסיר סרבן הגט כדי לספר את סיפורה. האישה העדיפה לתאר את המצוקה הקשה על ידי שיר, בלדה פיוטית לירית שכתבה והצליחה להרטיט את לב רבני השב"ס עד דמעות.

אחד מרבני השב"ס, הרב מאיר מגנזי, אמר כי הדברים הרטיטו את ליבו והוא לקח את הנושא כפרויקט אישי. לאחר שעות ארוכות של שיחות בין כותלי הכלא, האסיר הסרבן עורר שורה של שאלות הלכתיות הקשורות בנושא כפיית גט. הרב מגנזי הציע לו להיפגש עם דמות רבנית בכירה ומוסכמת שתפסוק לו, והפיק ממנו התחייבות לציית לדברי הרב. האסיר בחר ברב הראשי לשעבר הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר, כיום הרב הראשי לירושלים.

מנהל אגף העגונות הרב מימון זימן את האסיר באמצעות שירות בתי הסוהר למשרדו בירושלים לשם הגיע כבוד הרב שלמה עמאר, שישב שעות ארוכות עם האסיר ופתר את כל הקשיים ההלכתיים שהעלה על מתן גט כפוי עם אזיקים.

צילום: דוברות בתי הדין

סרבן הגט דרש שהאישה תישבע 

בשלב זה חזר סרבן הגט על עמדתו כי אשתו אוהבת אותו והגט הוא רק בגללה אמה. הרב מימון הכניס את האישה שהייתה בחדר סמוך וזו חזרה על עמדתה. האסיר דרש שהיא תישבע אבל הרב עמאר הסביר לו ששבועה אסורה על פי ההלכה והציע נוסח של חרם ונידוי שאם דבריה אינם נכונים יחול עליה חרם ונידוי דרבנן. הבעל התרצה ומיד הועברו בני הזוג לאולם בית הדין, סודר הגט – וכך שוחררה האישה מעגינותה והבעל מבית הסוהר.

מנהל בתי הדין הרבניים הרב אלי בן דהן הודה לרב הראשי לשעבר הראשון לציון הרב עמאר ולאנשי אגף העגונות ואמר כי: "פועלו של הראשון לציון הרה"ג שלמה עמאר שליט"א ידוע כמי שנושא העגונות קרוב לליבו ועל כן התרצה מיד לבוא ולסייע בפתרון תיק קשה זה.  הנהלת בתי הדין תמשיך בשילוב כל הגורמים לפתור תיקים קשים המונחים לפתחה. אני מודה לרב מיימון ולרב מגנזי על מאמציהם הרבים".