אישה קיבלה גט מבעלה שאיבד את יכולת הדיבור: הסיפור המלא

בעזרת בית הדין הרבני באשקלון, קיבלה עגונה גט כדת משה וישראל מבעלה שלקה באירוע מוחי חמור ואיבד את יכולת הדיבור שלו | לאחר בדיקה שערך, ציין אב בית הדין כי "ניכר שהבעל מנהל תקשורת אנושית טובה ועמוקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/22 09:24 יד בסיון התשפב

אישה קיבלה גט מבעלה שאיבד את יכולת הדיבור: הסיפור המלא
צילום: shutterstock

גט כדת משה וישראל. בין בני זוג מאשקלון אירע סכסוך מתמשך. האישה תבעה גירושין והבעל סירב בתקיפות, למרות שבית הדין פסק כי הוא "חייב לגרשה לאלתר וללא תנאי". במהלך הדיונים וערב הטלת הסנקציות הקבועות בחוק לקה הבעל באירוע מוחי חמור ואיבד את יכולת הדיבור, את יכולת הניידות, וגם מצבו הקוגניטיבי נפגע. החשש היה בנסיבות אלה כאשר גם סנקציות ומאסר אינם רלוונטיים ולא יועילו, עלולה האישה להיות עגונה לשנים רבות.

אב בית הדין הרבני האזורי באשקלון הרב מאיר כהנא, הפעיל את העובדת הסוציאלית של יחידת הסיוע עו"ס קרן סיוון וגם את עו"ד טליה גיגי שמונתה מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים. השתיים ליוו את תהליך השיקום, למדו את דרכי התקשורת עם הבעל, רכשו את אמונו ואת אמון בני משפחתו, ולאחר מסע שכנוע ממושך מצד בני המשפחה ניאות הבעל להתגרש.

אלא שסידור גט במצב כזה הוא כמעט בלתי אפשרי, מאחר והבעל איבד את יכולת הדיבור וגם מצבו הקוגניטיבי מסופק. על פי ההלכה כדי להתגרש על הבעל לתת גט או למנות שליח ולהביע הסכמה גמורה בקולו, וזאת לאחר שבעבר הוא התנגד בתוקף להתגרש.

"ניכר שהבעל מנהל תקשורת אנושית טובה ועמוקה"

על פי הפרקטיקה ההלכתית בית הדין חייב להשתכנע כי התנגדותו לגט הוסרה וכי הוא מסכים להתגרש בלב שלם. אב בית הדין הרבני באשקלון הדיין הרב מאיר כהנא ערך תחקיר אודות הבעל, אורחו ורבעו, ובית הדין יצא לפגוש את הבעל במיטת חוליו כדי לבדוק את מצבו הקוגניטיבי.

אב בית הדין תיחקר את הבעל: "באיזו עיר אנו נמצאים?" האיש סימן בידו תנועת זלזול, כלומר 'דבר כזה אתה שואל אותי?' וסימן נכונה בכתב יד מקושקש את שם העיר. בית הדין, שנודע לו שהבעל אוהד כדורגל שאל "איזה קבוצה מוליכה את טבלת הליגה?" וכתב שלוש אפשרויות. הבעל סימן 'איקס' חזק על שלוש האפשרויות ושרבט תשובה בכתב יד משובש: "הפועל תל אביב", שהוא אוהד מושבע שלה.

בפרוטוקול ציין אב בית הדין כי "ניכר שהבעל לא רק מבין את השאלות והתשובות אלא גם מנהל תקשורת אנושית טובה ועמוקה". אשר על כן הוזמנה האישה המתגוררת כיום במגדל העמק להגיע מיד אל בית הדין באשקלון. בינתיים מינה הבעל שליח, סופר ועדים לכתיבת הגט והאישה יצאה לכיוון בית הדין. כך שוחררה העגונה תוך התגברות על קשיי האירוע המוחי ואיבוד יכולת הדיבור.

יום לאחר הדיון לקה הגבר באירוע מוחי ואיבד את יכולת הדיבור

ממשרד המשפטים נמסר כי "למחרת היום בו התקיים דיון בתביעת הגירושין ומתן פסק הדין לגט, הגבר עבר אירוע מוחי קשה ביותר, וסבל מאפזיה כללית. הדיון התרחש ב 12.10.2021 ולמחרת היום נמצא בשעת אחה"צ מאוחרת על ידי בנו, לאחר שעבר אירוע מוחי כאמור ושכב שעות ממושכות ללא טיפול.

בקשתו היחידה של הבעל מבית הדין הייתה לפגוש את בנו הקטין, אותו לא ראה כ-5 שנים עקב כך שהאישה לקחה אותו עמה לאזור מרוחק בצפון הארץ ולא הביאה אותו לאביו מגיל שנה וחצי".

עוה"ד טליה גיגי, אשר מונתה כל ידי בית הדין הרבני האזורי באשקלון כאפוטרופוס לדין לבעל מטעם מערך זיקנה וכשרות משפטית בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, פעלה נמרצות מעת מתן המינוי בניסיון לברר את רצונו ודעתו בעניין ההליכים המשפטיים שנוהלו ופעלה בכלים של תקשורת חלופית ושיח מתוחכם, באמצעות ציור, הנהון, הקפת התשובה "כן" ו"לא", נפגשה עם הצוות הרפואי והמקצועי אשר טיפל בו מספר רב של פעמים, וגיבשה עמדות סדורות באשר לרצונו ולטובתו. במהלך הייצוג השכילה האפוט' לדין לשתף פעולה עם משפחתו המורחבת של הבעל לצורך ייצוג מיטבי לרבות השגת הסכמתו לסידור גט וכן קביעת מתווה ליצירת קשר מחודשת עם בנו הקטין לאחר שנים רבות של נתק.