העמותה שמנסה לשלב פגועי נפש בעיתונות לא נחה לרגע

מייסד "שווים", עידן מוטולה, מספר על העמותה בראשה הוא עומד וכיצד היא הוקמה: "מתוך הסיפור האישי הדבר הזה נולד", ונוגע בפעילות הייחודית שלה: "אנחנו עושים קורסים בעיתונות, ביח"צ, בדוברות ובסושיאל לחניכים עם מוגבלות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/01/23 15:26 יב בטבת התשפג

העמותה שמנסה לשלב פגועי נפש בעיתונות לא נחה לרגע
עידן מוטולה, צילום: ליבת דביר

עמותת "שווים" הוקמה לפני שלוש שנים וחצי, על ידי עידן מוטולה וכמה שותפים, במטרה להשתמש בכוח של התקשורת לטובת אנשים עם מוגבלות. "אני בעצמי מגדל נער אוטיסט בן 18. מתוך הסיפור האישי הדבר הזה נולד", מספר עידן בשיחה עם "כיפה".

עידן היה עיתונאי במשך שנים; שימש עורך בכיר בידיעות אחרונות, ערך את תכניתו של ניב רסקין וערך תכניות נוספות ב"קשת". "כל הרעיון היה לקחת את העוצמה והכוח שיש בתקשורת כדי לחולל שינוי לטובה בקהילת הצרכים המיוחדים - לכל הספקטרום, גם לנכווית פיזיות, נכויות תקשורתיות-קוגינטיביות וגם מוגבלות נפשית. כנס כיפה יעסוק בזה, אנחנו תופסים מוגבלות נפשית בדיוק כמו שאר המוגבלויות". 

"התמודדות נפש היא לפעמים חלק מהחיים"

מה אתם עושים עבור האוכלוסייה של בעלי המוגבלות?

"אנחנו עושים כמה דברים משמעותיים. קודם כל, אנחנו מפעילים אתר חדשות שנקרא 'שווים', אתר בשיתוף 'מפעל הפיס' שמסקר את חייהם של בעלי המוגבלות בישראל - סיקור, כתבות, ידיעות ותחקירים. את התכנים באתר כותבים אנשים עם מוגבלות בעצמם, החלטנו שלא נדבר בשם אנשים עם מוגבלות אלא נמצא חבר'ה מוכשרים ונכשיר אותם להיות כותבים. בין השאר יש לנו כתבים מתמודדי נפש. המטרה היא גם לתת לקהילה הזאת מידע חדשותי שחיוני לה. מטרה נוספת היא לבקר את מי שמגיעה לו ביקורת בעקבות התנהלותו מול האוכלוסייה הזו. עיתונות אקטיביסטית לכל דבר". 

יש לך דוגמה?

"היה לנו סיפור על בחור קטוע רגל שלא קיבל קצבת נכות. העלנו כתבה וחודש לאחר מכן הוא כבר קיבל את הקצבה מביטוח לאומי". 

בתוך שלל התחומים של "שווים", העמותה נוגעת בבריאות הנפש. "התפרסם אצלנו לאחרונה מדור של מספר טורים של עמליה ארגמן-ברנע, עיתונאית ותיקה וסופרת. עמליה כתבה על ההתמודדות של עם דיכאון מאוד חזק בשנתיים האחרונות. אנחנו חושבים שהכלי הזה הוא דרך טובה להגדיל את המודעות בציבור בנוגע למה זה התמודדות נפשית. להראות לקוראים שהתמודדות נפש היא לפעמים חלק מהחיים. יש פה ניסיון להתמודד גם עם סטיגמות חברתיות". 

"מתוך 14 חניכים יש 4 מתמודדי נפש"

פרוייקט "שווים בתעסוקה" בשיתוף מפעל הפיס, קבוצת ידיעות אחרונות ואתר שווים ופרויקט "עובדים בלי הגבלה" עם רשת 13, במסגרתם נפתחו קורסי הכשרה לחניכים עם מוגבלויות בתחום התקשורת. השנה הצטרפו קרנות הביטוח הלאומי, זאת אומרת שגם המדינה נכנסה כמשקיעה בדבר. "אנחנו עושים קורסים בעיתונות, ביח"צ, בדוברות ובסושיאל לחניכים עם מוגבלות ואחרי עוזרים להם למצוא עבודות בתעשיית התקשורת".

עידן מדגיש כי חלק לא קטן מהמשתתפים הם בעליה מוגבלות נפשית, בין רבע לשליש. בימים אלה מתקיים קורס כזה ב'ידיעות' ומתוך 14 חניכים יש ארבעה מתמודדי נפש". 

לסיום משתף מוטולה על הפודקאסט של העמותה שההקלטות שלו יחלו בחודש הקרוב: "עמליה ארגמן-ברנע תקליט פודקאסט שעוסק בעולמות של מתמודדי הנפש. היא תראיין כל מיני אנשים מוכרים שהתמודדו או שחוו במשפחה התמודדות. למשל את אורנה בנאי, ליאור דיין ורם נהרי. גם הפודקאסט נועד להעלות מודעות, לפתוח את הראש של הישראלים שהתמודדות הנפש היא חלק מהחיים. גם אנשים מוכשרים, נפלאים ומצליחים - התמודדות נפשית היא חלק מחייהם".