היועמ"שית נגד מינוי דרעי: "חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות"

גלי בהרב-מיארה הודיעה לבג"ץ את עמדתה כי זה לא סביר למנות את יו"ר ש"ס לשר: "מינויו חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 04/01/23 16:31 יא בטבת התשפג

היועמ"שית נגד מינוי דרעי: "חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות"
גלי בהרב מיארה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועצת המשפטית לממשלה, עורכת הדין גלי בהרב מאירה הגישה היום (ד') את עמדתה לבג"ץ בעתירות העוסקות בסבירות מינויו של חבר הכנסת, אריה דרעי לשר הפנים והבריאות בממשלת ישראל ה-37.

"הסמכות של הכנסת לחוקק חוקי יסוד  לא נועדה להסדיר עניינים פרטניים"

בתשובה שכתבה היועמ"שית לבג"ץ אמרה כי "לעניין תיקון החקיקה, עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שיש לדחות את העתירות בעניין זה. זאת, שכן האופן שבו פותחה בפסיקה האפשרות המשפטית לפסול חוקי יסוד בשל שימוש לרעה בסמכות של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, אינה מאפשרת לבית המשפט להתערב בתיקון חוק היסוד".

דרעי

דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיפה ואמרה כי "עם זאת, לעמדת היועצת, כפי שבאה לידי ביטוי גם במהלך הדיונים בכנסת מפי נציגיה, התיקון לא נועד לפתור בעיה כללית, אלא לשנות את התוצאות החוקיות של הרשעה פלילית על כהונה של שר, ולאפשר לחבר כנסת מסוים, שהורשע בדין, להתמנות לתפקיד שר, מבלי שתיבחן שאלת הקלון על ידי יושב ראש ועדת הבחירות. בהמשך לכך הובהר, כי הסמכות של הכנסת לחוקק חוקי יסוד של הכנסת לא נועדה להסדיר עניינים פרטניים של חברי כנסת והקושי מתעצם מפני שמדובר בסוגיות רגישות וערכיות של טוהר מידות, תוך שינוי "כללי המשחק" לאחר הבחירות".

"מינוי דרעי לשר חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות"

גלי בהרב מיארה התייחסה לסבירות מינויו של דרעי: "לעניין סבירות מינויו של דרעי לתפקיד שר הפנים ושר הבריאות, לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, לפי פסיקת בית המשפט העליון, המסקנה הברורה בנסיבות העניין היא כי מינוי דרעי לשר חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות".

בסיום התשובה כתבה מיארה כי "בשורה התחתונה, ההחלטה למנות את דרעי לשר אינה נותנת משקל לחומרה של מצב שבו חבר כנסת עובר פעם נוספת עבירות שיש עמן קלון, ואינה מבטאת את משקלם הכבד של שיקולי טוהר מידות ושלטון החוק של האוחזים בהגה השלטון. לפיכך, היא חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות".