התגברות ברוב של 61 וביטול עילת הסבירות: המהפכה המשפטית של לוין

שר המשפטים יפרסם את הרפורמה שלו במערכת המשפט | בין השינויים: פוליטיקאים יוכלו להחליף את עורכי הדין בועדה לבחירת שופטים | לפיד: "נבטל אותם ביום שנחזור לשלטון", גנץ: "הפיכה משטרית"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 04/01/23 16:14 יא בטבת התשפג

התגברות ברוב של 61 וביטול עילת הסבירות: המהפכה המשפטית של לוין
יריב ונתניהו אחרי הניצחון, צילום: ללא

שר המשפטים הנכנס, יריב לוין יודיע הערב (ד') על הרפורמה שלו במערכת המשפט. בין השינויים שלוין מתכנן לערוך במערכת המשפט הוא שהרוב של השופטים ועורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים יבוטל, ובמקום שני עורכי הדין, יבואו נציג נוסף מהממשלה ונציג נוסף מהכנסת. לשופטים עדיין תהיה זכות וטו אולם לפוליטיקאים יווצר לראשונה רוב.

בנוסף, שר המשפטים רוצה להעביר את פסקת התגברות ב-61 חברי כנסת, לאסור על בית המשפט לפסול חוקי יסוד, ולבטל את עילת הסבירות. מהלכים יקודמו בקריאה ראשונה כבר בשבוע הבא או לכל המאוחר בעוד שבועיים.

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

לפיד: "נבטל אותם ביום שנחזור לשלטון", גנץ: "הפיכה משטרית"

בתוך כך, ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, תקף את שר המשפטים שהודיע על השינויים העתיידים במערכת המשפט: "לא רק שנאבק בכל דרך אפשרית נגד כל אחד ואחד מהצעדים שיריב לוין יכריז עליהם הערב, אני מודיע מראש שנבטל אותם ביום שנחזור לשלטון. מי שמבצע מהפיכה חד צדדית לשיטת המשטר בישראל, צריך לדעת שאנחנו לא מחוייבים לה בשום צורה שהיא".

לפיד

לפיד צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ  על ההצהרות המתוכננות של שר המשפטים: "זו לא רפורמה - זו הפיכה משטרית". חברו לסיעה, הרמטכ"ל לשעבר, גדי אייזנקוט, תקף ואמר כי: ״לא פחות מניסיון לסחיטה ולוחמה פסיכולוגית כלפי מערכת המשפט״.

השופט לשעבר מזהיר את הימין: פסקת ההתגברות יכולה לעבוד גם נגדכם

כזכור, שופט בית המשפט העליון לשעבר, חנן מלצר שהיה גם יו"ר וועדת הבחירות במערכות הקודמות מתנגד לחקיקת פסקת ההתגברות ואף מצפה מהימין להתנגד לה.  בוועידה השנתית להתמודדות עם אתגרי החרמות על מדינת ישראל,  הזהיר מלצר את הימין במידה והם יעבירו את פסקת ההתגברות. 

"אני מצפה שתישמע קריאה נגד פסקת ההתגברות לא רק מצד אחד של המפה" אמר מלצר והסביר את דבריו: "חקיקה טובה היא חקיקה כללית שאף אחד שמצביע עליה לא יודע איפה היא תעמוד כשתתקבל. אני אומר לכם פסקת ההתגברות היא פסקה שיכולה לעבוד לטובת מישהו ומחר להיות נגדו". מלצר נתן דוגמה לבעיתיות של החלשת מערכת המשפט: "כאשר BDS פתחו במאבק לא לתת מענקים לגופים ישראליים, פסק הדין שלנו צוטט בעולם לאחר שתורגם לאנגלית. תחשבו מה יקרה אם לא יהיה אפשרי להסתמך על בית המשפט שלנו".