צפו צה"ל הרס את בית המחבלים שהרגו את רס"ן בר פלח

בפעילות צה"ל הלילה, הרסו הכוחות את בית המחבל בכפר דאן, שהרג את קצין צה"ל לפני מספר חודשים | במהלך הפעילות נפתחה אש על הכוח שהשיב בירי ועל פי הפלשתינים פגע בשני חמושים

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/23 08:08 ט בטבת התשפג

צה"ל הרס את בית המחבלים שהרגו את רס"ן בר פלח
בר פלח ז"ל, צילום: דובר צה"ל

הריסת בית המחבל: כוחות צה"ל פעלו הלילה בכפר-דאן שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה, להריסת בתי המחבלים מאירוע ההיתקלות סמוך למעבר ג'למה, בו נפל רב-סרן בר פלח ז״ל ביום רביעי, ה-14 בספטמבר 2022. במהלך הריסת הבית, נפתחה אש לעבר כוחו צה"ל שהשיב בירי. הפלשתינים טוענים כי שני חמושים נהרגו בתקרית ועל פי משרד הבריאות הפלשתיני מדובר במוחמד חושיה, בן 22 ופואד עאבד, בן 25.  

צפו בתיעוד:

כאמור, במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות שכללו יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, צמיגים בוערים, זריקת מטענים וירי מסיבי לעבר הלוחמים. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. כמו כן, במסגרת הפעילות איתרו הכוחות במבנה סמוך וברכב במרחב שני כלי נשק, בקבוקי תבערה, תחמושת וציוד צבאי. אמצעי הלחימה שאותרו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון. אין נפגעים לכוחותינו.

צילום: דובר צה"ל

התקרית בה נפל בר פלח ז"ל

כזכור, האירוע התרחש לפני כשלושה חודשים, לאחר שתצפיות צה"ל זיהו שני חשודים במרחב גדר התפר, סמוך לכפר ג'למה. כוח צה"ל שנכח בעמדה סמוכה פתח בנוהל מעצר חשוד, שכלל שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, ירי חי לאוויר ולעבר המרחב בו זוהו החשודים, אשר אליו החשודים לא הגיבו. כוחות צה"ל בפיקוד מח"ט "מנשה", אלוף-משנה אריק מויאל, וסגן מפקד סיירת הנח"ל, רס"ן בר פלח ז"ל, קפצו לנקודה. מאחר והחשודים לא הגיבו ולא זוהתה תנועה, הכוח איגף אותם והתקרב לכיוונם, והחשודים פתחו באש אל עבר הכוח. הלוחמים השיבו באש והרגו את המחבלים. במהלך חילופי האש בין המחבלים לכוח צה"ל, נהרג רב-סרן בר פלח ז"ל בעת שהוביל את לוחמיו.

שגיאות בשיטה בה בחר הכוח לבודד את המרחב בו שהו המחבלים

מהתחקיר הפיקודי עולה כי חטיבת "מנשה", על כלל יחידותיה, והכוח שפעל בשטח במיוחד, עמדו במשימת ההגנה וסיכלו פיגוע בעורף ישראל, זאת במחיר כואב של נפילת סגן מפקד סיירת נח"ל, רס"ן בר פלח ז"ל. עוד עולה כי אמצעי התצפית וכלל הכוחות שהיו בנקודה שלטו במתרחש באופן מלא לאורך האירוע כולו, אולם לא זיהו שמדובר במחבלים חמושים.

לצד זאת, מהתחקיר עלו שגיאות בשיטה בה בחר הכוח לבודד את המרחב בו שהו המחבלים. מהרגע בו המחבלים פתחו באש לעבר הכוחות, הלוחמים ביצעו ירי לעבר המחבלים עד להריגתם. רס"ן בר פלח ז"ל הוביל את לוחמיו בפיקוד מלפנים, חתר למגע, ופעל בנחישות במטרה להסיר את האיום.

צילום: דובר צה"ל

לאחר פציעתו של רס"ן בר פלח ז"ל ותחת אש, הקשר של בר פלח ז"ל זחל לכיוונו והעניק לו טיפול רפואי ראשוני, תוך דיווח בקשר והזנקת כוחות רפואה, במקביל לכך שביצע ירי יחד עם לוחמים נוספים אל עבר החשודים עד להריגתם. מהתחקיר עולה כי כוחות הרפואה חברו לרס"ן בר פלח ז"ל לאחר נטרולם המלא של המחבלים. הטיפול בנקודה היה מקצועי ומהיר, אך בשל אופי פציעתו לא ניתן היה להציל את חייו.