נתוני המשטרה חושפים נתונים מדאיגים בחברה הערבית בישראל

מנתוני משטרת ישראל עולה כי בשנת 2022 נרשמה עלייה של 23% במעצרים - 4,689 מעצרים לעומת 3,818 אשתקד | המפכ"ל: "סיכלנו 72 חיסולים מתוכננים שבחלקם הגענו למחסלים שהם עם כדור בקנה ומנענו פגיעה באנשים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/12/22 09:54 ד בטבת התשפג

נתוני המשטרה חושפים נתונים מדאיגים בחברה הערבית בישראל
נשק לא חוקי במגזר הערבי, ארכיון | , צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

משטרת ישראל קיימה השבוע במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש כנס לסיכום שנת הפשיעה בהשתתפות מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי, ראש אח"מ ניצב יגאל בן שלום וסגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל.

הפשיעה החקלאית בירידה

על פי הנתונים אותם הציגה המשטרה, השנה נרשמה עלייה של 33% בהגשת כתבי אישום - 3,950 כתבי אישום בשנת 2022 לעומת 2,964 בשנת 2021. עוד עולה כי נרשמה עלייה של 23% במעצרים - 4,689 מעצרים לעומת 3,818 בשנת 2021. כמו כן, נמצא כי היתה עליה של 37% בכל הנוגע למעצרים עד תום הליכים - 2,199 מעצרים עד תום ההליכים לעומת 1,607 בשנת 2021. 

בתחום הפשיעה החקלאית המטופל על ידי משמר הגבול נרשמה השנה ירידה של 24%. בשנת 2022 תפסה משטרת ישראל רכוש וכסף מזומן בשווי של כמיליארד שקל שמיועד לחילוט.

מבין כלל תיקי החקירות במשטרת ישראל בשנת 2022, 41% התנהלו בקרב החברה הערבית בישראל. נתון נוסף הוא ש-86% מתיקי האמל"ח שטופלו במהלך השנה במשטרת ישראל נרשמו בחברה הערבית. במסגרת מבצע אכיפה "מסלול בטוח" בהובלת המפכ"ל וראש אח"מ הוגשו כתבי אישום נגד 490 מחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי בהם 34 חברים בארגוני פשיעה מהרחוב הערבי. 

לא רק ערביי ישראל נמצאים בנתונים. בשנה האחרונה שוטרי מחוז ש"י תפסו 3,000 מכוניות מישראל שנמכרו לפירוק ושופצו באזור יהודה ושומרון, "משטובות", עלייה של 295% לעומת אשתקד.

"עליה באמון הציבור במשטרת ישראל"

המפכ"ל שבתאי אמר כי ההישגים של משטרת ישראל בתחום המאבק בפשיעה, "יוצאי דופן" בהשפעה על ביטחון האזרח. "יש לנו אתגרים במספר תחומים כמו האלימות ברחוב בכביש ובבתי הספר ותיקוני חקיקה שיסייעו לנו במאבק בפשיעה". שבתאי אמר כי המשטרה הקימה שתי יחידות כלכליות וכי שתי יחידות נוספות ייכנסו בקרוב. לדבריו, "הצלחנו לתת השנה מכה כלכלית אנושה לכנופיות וארגוני הפשיעה".

רנ"צ קובי שבתאי |

רנ"צ קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה

שבתאי המשיך ואמר: "לצד הירידה במספר הנרצחים שהיא הישג שהוא תולדה של המאמץ הגדול שאנחנו נותנים בטיפול בפשיעה ובתפיסות כלי נשק הן בשטח ישראל והן בגבולות המדינה סיכלנו 72 חיסולים מתוכננים שבחלקם הגענו למחסלים שהם עם כדור בקנה ומנענו פגיעה באנשים. העבודה המצוינת של החוקרים שלנו מתורגמת לעלייה משמעותית בהגשת כתבי אישום. הנתונים של השנה האחרונה מלמדים על עליה באמון הציבור במשטרת ישראל ציבור שמגיש תלונות שמשתף ונותן בנו אמון מלא."

40 סיכולי הברחות של כלי נשק מגבולות המדינה

ראש אח"מ בן שלום, ציין כי המשטרה משקיעה משאבים רבים וכוח אדם משמעותי בטיפול בפשיעה בחברה הערבית "שם אנחנו מזהים דומיננטיות משמעותית בכל הקשור למעורבות בפשיעה שאנחנו מטפלים בה".

לדברדביו של בן שלום, "במבצע אכיפה 'מסלול בטוח' המשטרה פעלה כבר מול מרבית היעדים שהוגדרו מחוללי פשיעה מרכזיים ולצד זה רשמנו כבר השנה 40 סיכולי הברחות של כלי נשק מגבולות המדינה עם מאות כלי ירייה שנתפסו על ידי משטרת ישראל בגבול הצפוני והמזרחי. אגף החקירות והמודיעין נותן דגש מיוחד בטיפול בפשיעת הנוער וטיפול משמעותי באלימות במשפחה תוך הכנסת חוקרי אלמ״ב דוברי השפה של המעורבים וכן עובדים סוציאליים שגייסנו ועוד נגייס".

ניצב יגאל בן שלום |

ניצב יגאל בן שלום | צילום: דוברות המשטרה


(מסלול בטוח, ארכיון)