ראיון מיוחד הפסיכולוגית תמי סמט מייחלת לשינוי ביחס לאתגרי בריאות הנפש

בשיחה עם הרבנית והפסיכולוגית תמי סמט לקראת "כנס כיפה - האומץ לדבר על זה", היא מסבירה על האתגרים הייחודיים דווקא בקהילה הדתית בנושא בריאות הנפש ומייחלת להפיכת הקהילה ל"כוח מרפא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/12/22 15:14 כז בכסלו התשפג

הפסיכולוגית תמי סמט מייחלת לשינוי ביחס לאתגרי בריאות הנפש
הרבנית תמי סמט, צילום: מכון באר אמונה

נושא ההתמודדות עם אתגרי בריאות הנפש במגזר הכללי וגם בתוך המגזר הדתי לאומי, היה במשך שנים מוסתר מאחורי שכבה עבה של בושה והסתרה. אבל הדברים מתחילים להשתנות, יותר ויותר יוזמות בנושא ההתמודדות הזו, הן של הסובלים מבריאות הנפש והן בני משפחותיהם, מקבלות קשב ציבורי והנושא כיום מדובר יותר. אחת הנשים שעוסקות במהפכה הזו היא הרבנית והפסיכולוגית תמי סמט, מנהלת מכון "באר אמונה". בשיחה עם אתר כיפה לקראת "כנס כיפה - האומץ לדבר על זה" היא מספרת על פעילות המכון וההתמודדות עם אתגרי בריאות הנפש בציונות הדתית.

להרשמה ל-'כנס כיפה - האומץ לדבר על זה לחצו כאן

סמט מייצגת את תנועת "אמונה" בקואליציית הארגונים לבריאות הנפש בציבור הדתי ומובילה את "מכון באר אמונה" המכשיר אנשי מקצוע ומפתח מענים להתמודדות עם האתגרים המתחדשים של המשפחה בימינו. "גם בבתי חולים יש התעלמות" מציינת סמט את אחד הדברים שפחות מדברים עליהם בנושא התמודדות עם בריאות הנפש, "זו הייחודיות של הקואליציה, שמפעילה מגוון תוכניות לבתי חולים, בכניסה למחלקות ועוד כל מיני מייזמים".

השתלמויות בציבור הדתי, סמט

השתלמויות בציבור הדתי, סמט צילום: מכון באר אמונה

התוכנית שתעזור גם לבני המשפחות של מתמודדי הנפש

סמט מציינת שני תוכניות אותם מוביל המכון בנושא ההתמדדות עם בריאות הנפש. הראשונה בשיתוף משרד החינוך, מארגנת השתלמויות לצוותי הוראה ומנהלים בציונות הדתית בנושא "ההתמודדות עם אתגרי הנפש" כאשר התוכנית שמה דגש על הקהילה הדתית. "יש לנו מסר חשוב" אומרת סמט, "של קבלת כל אדם ובפועל ההתמודדות בקהילה הדתית היא מורכבת, כי אין מודעות".

התוכנית השניה אותה מציינת סמט, היא תוכנית ייחודית המיועדת דווקא לבני המשפחות של מתמודדי הנפש בציבור הדתי. בתוכנית ייפתחו שתי קבוצות, אחת בפתח תקווה ואחת בשדרות ובמהלכה ייערכו עשרה מפגשים עם משפחות מתמודדי הנפש, הורים, בני זוג וכו' שזקוקים לתמיכה וליווי. "הם מתמודדים בצורה לא פשוטה ולא זוכים ליחס מספק בקהילה. אנחנו מכירים את המצב הייחודי של המשפחות" אומרת סמט, "אני מקווה שהם יקבלו מענה לצרכים שלהם". 

כנס כיםה - האומץ לדבר על זה

כנס כיםה - האומץ לדבר על זה צילום: ללא

"להפוך את הקהילה לכוח מרפא"

את מרגישה שבמגזר הדתי יש פחות מודעות להתמודדות עם בריאות הנפש?

אין פחות מודעות. ההבדל הוא לא במודעות, הקושי של התמודדות בנושא בריאות הנפש הוא אותו קושי". סמט שמה את הדגש על מקומה של הקהילה דווקא בציבור הדתי, "בציבור הדתי לאומי, מקומה של קהילה וההשתייכות אליה הוא יותר גדול וברגע שמשהו משפיע על ההשתייכות הזאת, ההשלכות מרחיקות לכת הרבה יותר". " במגזר הדתי" היא אומרת, "התפקיד שלנו הוא להפוך את זה, להפוך את הקהילה לכוח מרפא". 

מה הייתה ההשפעה של הקורונה על בני הנוער בהקשר של בריאות הנפש?

"הקורונה ודאי הציפה שלל בעיות" היא אומרת, "קשה לשים את האצבע מה בקורונה גרם לזה, אני משערת שזה שילוב של התפרקות מסגרות חברתיות, הצפת חרדות קיומיות, כל מה שהיה מובן מאליו, כבר לא. כל הגורמים האלו יחד מזמנים התמודדויות לבני הנוער". 

אנחנו רואים עליה באלימות בבתי הספר בתקופה האחרונה, עד כמה זה קשור לנושוא?

סמט לא ממהרת לשלב בין הנושאים: "צריך לבחון את הדברים ולא לכרוך אותם ביחד" היא אומרת. 

לאיזה שינוי את מייחלת?

"אני חושבת שחסר ידע והבנה, שמדובר פה במחלות והתמודדות מורכבת שמגיע לה תמיכה וחיבוק. נושא הסטיגמה בתחום פוגע גם במתמודדי הנפש עצמם וגם במשפחות שלהם. אני מקווה שאת המצב הזה נצליח לשנות".