בעקבות דוח המבקר: מכתב הרבנים החדש נגד גיוס נשים

בעקבות דוח המבקר שחשף היקף נרחב של הטרדות מיניות בצה״ל, רבני הארץ התורה פרסמו מכתב חדש נגד גיוס נשים: "מעשים המשאירים את רישומם הקשה על החיילות לכל החיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/22 22:57 כה בכסלו התשפג

בעקבות דוח המבקר: מכתב הרבנים החדש נגד גיוס נשים
חיילות, אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן פרסם בחודש שעבר דוח מיוחד על מוגנות חיילות וחיילי החובה ביחידות המשרד לביטחון פנים. משיחות שביצע משרד המבקר עם כ-220 חיילות וחיילים בשירות חובה, עולה כי קרוב ל-25% מהמשרתות במשטרה ובשב"ס חוו פגיעה מינית במהלך שירותן 70% מהפגיעות מבוצעות על ידי משרת קבע או מפקד. בעקבות דוח זה, רבני הארץ הטובה פרסמו הערב (ב') מכתב חדש נגד גיוס נשים לצה"ל.

בין הרבנים שחתומים על המכתב: הרב איתן איזמן, הרב שמואל אליהו, הרב יעקב אריאל, הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב אליקים לבנון, הרב דב ליאור, הרב זלמן מלמד, הרב חיים שטיינר, הרב אריה שטרן והרב יעקב שפירא.

"הנתונים קשים ובהיקף גדול בהרבה מכל שאפשר היה לשער"

"מועצת הרבנות הראשית לדורותיה, מקום המדינה ועד היום קבעה כי אין לבנות לשרת בצבא. הצבא יקר לנו מאוד. צר לנו שגיוס הבנות מקלקל את השורה. קיימת אלטרנטיבה ראויה לתרום למדינה במסגרת השירות הלאומי", כתבו במכתב.

הרבנים התייחסו במכתב לנתונים שפרסם מבקר בנוגע להטרדות מיניות בצה"ל. "אפשר לראות בחוש ששמירת ההלכה היא גם עצה טובה. לאחרונה פורסם דוח מבקר המדינה העוסק בהטרדות ופגיעות קשות בחיילות, מעשים המשאירים את רישומם הקשה על החיילות לכל החיים. הנתונים שמציג דוח מבקר המדינה קשים ובהיקף גדול בהרבה מכל שאפשר היה לשער".

חיילות בשיריון. ארכיון

חיילות בשריון | ארכיון צילום: דובר צה"ל

"דורשים מצה"ל להפסיק להסתיר את נתוני האמת"

עוד הוסיפו ואמרו כי "אנו קוראים לכל מנהלי מוסדות החינוך ליידע את הבנות בגיל המתאים בקושי שמעמיד השירות הצבאי בפניהן. מתוך דאגה למדינה ולבנות גם יחד, יש לכוון את הבנות לשירות לאומי ולהעדיפו באופן מוחלט על פני השירות בצבא".

בסוף המכתב, דרשו הרבנים מצה"ל לחשוף את נתוני האמת בנושא ההטרדות. "אנו דורשים מצה"ל להפסיק להסתיר את נתוני האמת בנושא ההטרדות אותן עוברות הבנות בצבא ובגופים הנלווים אליו. הצבא נדרש לפרסם לציבור את כל הסקרים והמחקרים שנמצאים ברשותו בשנים האחרונות. אנו פונים לראשי ונציגי הציבור שבממשלה ובכנסת, לעשות ככל יכולתם להגן על שלומן של בנותינו".

מנכ"לית אלומה:  שימוש ציני בהטרדות מיניות למען מטרה פוליטית אינה מקובלת

מנכלית אלומה, ד״רתמי חלמיש אייזנמן הגיבה למכתב הרבנים: ״ישנם מי שאינם משלימים עם כך שרכבת גיוס הבנות יצאה מזמן מהתחנה.  על אף שאינן מחוייבות לכך, בנות דתיות רבות בוחרות לשרת בצבא. בעשור האחרון חווינו עלייה בשיעור הבנות הדתיות הבוחרות להתגייס והוא עומד היום על למעלה מ 30% מבוגרות החמ"ד. הן חיילות 'טובות' עם מוטיבציה ויכולות גבוהות, כשלמעלה מ 10% מהן קצינות. הצבא מאפשר מסלול התפתחות מקצועית ואישית אחרת מהשירות הלאומי, וחשוב ששתי האופציות תהיינה אפשריות לבחירה". 

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן |

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן | צילום: רון פרידמן

עוד הוסיפה ואמרה כי "הניסיונות לבלום את התופעה במקום להשלים איתה ולבדוק תכניות לשירות משמעותי תוך שמירה על הערכים ועל הצביון הדתי, חוטאת למטרה ודוחקת את מי שרוצה להתגייס החוצה מהמחנה. אנו מצפים שהרבנים יגנו את התוקפים, ויתמכו בחיילות הדתיות ויכבדו את הבחירה שלהן לשרת בצבא. במקביל יש לוודא, כפי שאנחנו עושים באלומה ב20 השנה האחרונות, שהצבא עושה הכל על מנת להתאים לאורח החיים של הבנות הדתיות, וממגר מתוכו את הפגיעה בהן וכל שכן את ההטרדות המיניות. שימוש ציני בהטרדות מיניות למען מטרה פוליטית אינה מקובלת כלל ועיקר״.