הצעת חוק ראשונה מבין ארבע של הקואליציה עברה בקריאה ראשונה

62 חברי כנסת תמכו בהצעת חוק הפרישה מסיעה לעומת 53 שהתנגדו, והיא תוחזר לוועדת הכספים. יואב קיש: "אנחנו רואים שכל הרצון הנואל של הממשלה והכנסת הקודמת לפרק את סיעת הליכוד לא עלה בידה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/12/22 10:37 כא בכסלו התשפג

הצעת חוק ראשונה מבין ארבע של הקואליציה עברה בקריאה ראשונה
הקואליציה החדשה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ה') בקריאה ראשונה את הצעת חוק "מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה" של יואב קיש וחנוך מלביצקי מהליכוד. 62 חברי כנסת תמכו בהצעה לעומת 53 שהתנגדו, והיא תוחזר לוועדת הכספים.

לפי ההצעה תבוטל האפשרות של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תיקון מס' 49 מקל על חברי כנסת מסיעות גדולות להתפלג מסיעתם, דבר העלול להביא לפגיעה בלכידות הסיעתית. יציבות סיעתית יש בה כדי לתרום לשיקוף מדויק יותר של תוצאות הבחירות וכך לחזק את אמון הציבור בנבחריו. לפיכך, מוצע להחזיר את המצב המשפטי לזה שקדם לתיקון, שלפיו רק קבוצה של שני חברי הכנסת לפחות שהם שליש ממספר חברי הסיעה לפחות יהיו רשאים להתפלג מסיעתם".

"אנחנו מחזירים סדרי עולם"

חבר הכנסת יואב קיש, הציג את ההצעה, ואמר: "ההצעה הזאת התווספה מהכנסת הקודמת. אנחנו מחזירים סדרי עולם, מה שהיה נהוג בבית הזה חזרה למקום. בסופו של דבר אנחנו רואים שכל הרצון הנואל של הממשלה והכנסת הקודמת לפרק את סיעת הליכוד או לייצר איזה משבר בין חבריה לא עלה בידם. ברור לכולם שהייתה פה כוונה פוליטית פשוטה, זולה, לנסות לייצר איזה סכסוך שלא קרה ולא יקרה"

השר אלעזר שטרן, אמר: "כל החוקים שעוסקים בפיצולים הם חוקים עצובים קצת. נבחרנו בתוך מפלגות, אני לא אוהב שמעודדים אנשים תוך כדי. אני חושב שהממשלה שלנו נפלה בין השאר על ידי פעולות שנראה לי שאצלכם השתיקה יפה להם, הם ייפלו בהגדרה הזאת של מי שנבחר והתפצל או עזב או מרד. לעתים זה תמורת משהו, לעתים זה ללא תמורות. אנחנו מכירים את הכותרות מהימים האחרונים. אני חושב שזה עצוב".

ארבעת חוקי הקואליציה

ארבעת החוקים עליהם עובדים בקואליציה צריכים לעבור קודם השבעת הממשלה שתתקיים בעוד כשבועיים. על פי ההסכמים הקואליציוניים נתניהו התחייב לחוקק שלושה חוקים, אחד לדרעי, אחד לבן גביר ואחד לסמוטריץ'. חוק שיאפשר לדרעי לכהן כשר, תיקון חוק פקודת המשטרה כך שבן גביר יקבל יותר סמכויות ותיקון החוק שיאפשר לשני שרים לכה במשרד אחד, למשל: סמוטריץ' שרוצה לכהן כשר במשרד הביטחון. בנוסף, נתניהו מתכוון לחוקק חוק שלא יאפשר לארבעה חברי כנסת מסיעה להתפצל אלא רק לשליש סיעה. המטרה היא כמובן למנוע מרידות בתוך הליכוד.