בדרך לממשלת נתניהו: חוקי הקואליציה עברו בטרומית

ראש הממשלה המיועד נתניהו עשה הערב צעד משמעותי נוסף בדרך ללשכת ראש הממשלה, ארבעת החוקים אותם הבטיח לשותפים קודם הקמת הממשלה, אושרו בקריאה טרומית

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 13/12/22 20:56 יט בכסלו התשפג

בדרך לממשלת נתניהו: חוקי הקואליציה עברו בטרומית
נתניהו, סמוטריץ' ודרעי, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

קואליציית נתניהו פתחה את ההצבעות במליאה ברגל ימין, אחרי שמינו את יריב לוין ליו״ר הכנסת, בקואליציה הצליחו להעביר בהצלחה ארבע הצעות חוק קריטיות בקריאה טרומית, כאשר כל חוקי הקואליציה עוברים ללא הפרעות. 

חוק בן גביר יעניק סמכויות נרחבות

כאמור, על פי החוק, מוצע לתקן את אחד מתנאי הכשירות למינוי שרים לממשלה, הקבוע בסעיף 6 לחוק היסוד ולקבוע כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל.

על פי החוק של בן גביר, מוצע לתקן את פקודת המשטרה ולקבוע כי משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה וכי המפכ"ל יהיה מופקד על ניהול משטרת ישראל, על הפעלתה ועל פיתוח יכולותיה, בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר. ההצעה מחריגה את עניין חקירה או תיק מסוימים, לרבות לעניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם, למעט עניין מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין.

ארבעת חוקי הקואליציה

כזכור, ארבעת החוקים עליהם עובדים בקואליציה צריכים לעבור קודם השבעת הממשלה שתתקיים בעוד כשבועיים.  על פי ההסכמים הקואליציוניים נתניהו התחייב לחוקק שלושה חוקים, אחד לדרעי, אחד לבן גביר ואחד לסמוטריץ'. חוק שיאפשר לדרעי לכהן כשר, תיקון חוק פקודת המשטרה כך שבן גביר יקבל יותר סמכויות ותיקון החוק שיאפשר לשני שרים לכה במשרד אחד, למשל: סמוטריץ' שרוצה לכהן כשר במשרד הביטחון. בנוסף, נתניהו מתכוון לחוקק חוק שלא יאפשר לארבעה חברי כנסת מסיעה להתפצל אלא רק לשליש סיעה. המטרה היא כמובן למנוע מרידות בתוך הליכוד.