חוקי הקואליציה עברו בטרומית אבל המירוץ נגד הזמן נמשך

למרות מינוי יריב לוין והעברת ארבעת חוקי הקואליציה בקריאה טרומית, לליכוד אין הרבה זמן עד פקיעת המנדט בתחילת שבוע הבא. הקמת הממשלה תלויה בהעברת חוקי דרעי, סמוטריץ' ובן גביר כפי שהתחייב נתניהו לשותפיו | הלו"ז המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/12/22 07:51 כ בכסלו התשפג

חוקי הקואליציה עברו בטרומית אבל המירוץ נגד הזמן נמשך
דרעי לוין ונתניהו במליאת הכנסת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מירוץ נגד הזמן בקואליציה הנכנסת: לאחר שמינוי יריב לוין עוכב ביום אחד, מונה אמש (ג') לוין ליושב ראש הכנסת מה שהיה יריאת הפתיחה למספר מהלכים שבסופם תקום הממשלה החדשה. לאחר החלפת יו"ר הכנסת, עברו אמש גם שלושת החוקים של הקואליציה בקריאה טרומית, חוקים שבלעדיהם לא ניתן להרכיב את הממשלה.

בקואליציה מוכרחים להעביר את החוקים בזמן ולהימנע ממבוכה

למרות העברת החוקים בקריאה טרומית, בליכוד עדיין לא יכולים לנשום לרווחה, מכיוון שבתחילת השבוע הבא תפוג הארכת המנדט שהעניק הנשיא הרצוג לנתניהו על מנת להרכיב את הממשלה. בקואליציה דרוכים כעט על מנת להעביר את החוקים בזמן ולהימנע ממבוכה.

בן גביר

בן גביר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

החוקים המדוברים הם חוקי בן גביר, דרעי וסמוטריץ' הנוגעים לתפוקדם כשרים וללא העברת החוקים לא יוכלו השרים להיכנס לתפקידיהם במתכונת עליו סוכם בהסכמים הקואליציונים עם הליכוד. הסכם נוסף בין הליכוד והשותפות היה שהחוקים יעברו עוד בטרם תוקם הממשלה ולכן הדחיפות הרבה להעבירם בהקדם. כשבנוסף מעוניין נתניהו להעביר גם את חוק הפרישה מהסיעה שקובע, כי על מנת לפרוש מסיעה בכנסת צריך לגייס שליש סיעה, זאת על מנת להימנע להתנגדויות פנים מפלגתיות.

הכנסת היום

הכנסת היום צילום: אמיר אוחנה, גלית דיסטל

לוח הזמנים המלא: דיונים בוועדות והצבעות בכנסת

לאחר שהחוקים עברו בקריאה טרומית, יעברו החוקים לדיונים מיוחדים הנוגעים לחקיקת החוקים ולדיון בוועדת הכנסת לאחריה יעברו החוקים להצבעה בוועדה. לאחר מכן החוקים יעברו להצבעה בקריאה שניה בכנסת ולאחר עוד דיון בוועדה, תיערך הצבעה בקריאה שלישית, אז יכנסו החוקים לספר החוקים של המדינה והממשלה תוכל לקום. כל זה כאמור צריך לקרות עד לפקיעת המנדט.

עושים סדר: שלושת החוקים שחייבים לעבור

שלושת החוקים המדוברים הם חוק דרעי - שיקבע את האפשרות שדרעי יוכל לכהן כשר למרות הסדר הטיעון אליו הגיע עם הפרקליטות בכנסת הקודמת. חוק סמוטריץ' - שיעגן את אחריותו על המנהל האזרחי ביהודה ושומרון וחוק בן גביר - המעביר סמכויות נרחבות לתפקיד השר לביטחון לאומי.