פרשת הרב טאו | עיתונאית חדשות 13 יוצאת נגד תופעת האוטומט: "אני לא מאמינה לך"

אריאלה שטרנבך פרסמה פוסט בו יצאה נגד התופעה בה מאמינים באופן אוטומטי למתלוננות על הטרדות מיניות והסבירה מדוע "זה לא רציונלי, לא אתי, לא יהודי וודאי שלא הלכתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/12/22 01:38 כ בכסלו התשפג

פרשת הרב טאו | עיתונאית חדשות 13 יוצאת נגד תופעת האוטומט: "אני לא מאמינה לך"
אריאלה שטרנבך, צילום: באדיבות חדשות 13

ברקע פרשת הרב טאו, והחשדות המופנות נגדו, הכתבת לענייני חרדים של חדשות 13אריאלה שטרנבך פרסמה פוסט נוקב, ובו יצאה נגד תופעת האוטומט בכל הקשור לתלונות על הטרדות מיניות: "אני לא מאמינה לך באוטומט. זה לא רציונלי, לא אתי, לא יהודי וודאי שלא הלכתי". 

"רציתי לומר: אני לא מאמינה לך. אין כאן טעות"

"אני לא מאמינה לך", כך התחילה שטרנבך את הפוסט, והמשיכה: "חוב קטן שרציתי לכתוב כשפרשת הרב טאו פתחה מהדורות אבל לא הספקתי. רציתי לומר: אני לא מאמינה לך. אין כאן טעות", ומיד מיהרה להסביר למה היא לא תאמין באופן אוטומטי לתלונות כאלה, "אני מבטיחה להקשיב לך, אני אעשה מה שבכלים שלי כדי לנסות להגיע לאמת, לחקור, לבדוק ואפילו להסתכן כדי לנסות להוציא את האמת לאור, אבל אני לא מאמינה לך באוטומט. זה לא רציונלי, לא אתי, לא יהודי וודאי שלא הלכתי."

הרב טאו

הרב טאו צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

 

אם הרבנים היו רוצים להגיע לחקר האמת שהי מקימים בית דין דיסקרטי או דואגים שהמשטרה תחקור

שטרנבך יצאה בביקורת נגד התנועה "מאמינה לך באוטומט" וכתבה כי מדובר בתנועה מסוכנת שמחר יכולה לפגוש כל אחד מאיתנו בצד השני. את הביקורת נגד הרבנים שפרסמו פוסטים בקריאה לחקור את הרב טאו היא הגדירה כ"הזויה, מסוכנת ופוגענית מאד, לו באמת רצו רבנים להגיע לחקר האמת הם היו צריכים להקים הרכב בית דין דיסקרטי או לחלופין לדאוג שהמשטרה תחקור".

פרשת הרב טאו היא כמשל בלבד לזרם ״המאמינה לך״ המסוכן שנסחפנו אליו

שטרנבך הוסיפה וסייגה כי היא לא מתכוונת ספציפית לפרשיית הרב טאו וכי המקרה שלו הוא רק משל למה שקורה, כמו כן שטרנבך מדגישה שהיא לא יוצאת נגד המתלוננות, "חשוב לי לומר - פרשת הרב טאו היא כמשל בלבד לזרם 'המאמינה לך' המסוכן שנסחפנו אליו. אני לא יוצאת נגד המתלוננות או חלילה מערערת לגביהן אני רק בטוחה שאם היו פונות אליי (לפני שהרבנים יצאו בפומבי) לא יכולתי לפרסם או לשדר את התלונות שלהן".

הכתבת החרדית הוסיפה מניסיונה כעיתונאית שחקרה וחשפה פרשיות דומות בעצמה, ומספרת אלו דברים עשתה כדי להגיע לחקר האמת אחרי שסיפור הגיע אליה, מהלכים שאף הבשילו לכדי הגשת כתבי אישום נגד הפוגעים.  "לא פעם נאלצתי להשיג לבד את הראיות למשטרה שלא אוהבת לעבוד קשה...גייסתי האקרים לשחזר הודעות או בלוגים מפלילים שנמחקו כדי שהתיק יגיע לכתב אישום...התחזתי ונפגשתי עם הפוגע או סביבתו והעברתי למשטרה הקלטות שהגיעו לכתבי אישום בסופו של דבר".

"קיבלתי מידע על חיים ולדר עוד ב-2016 וגם על יו"ר זק"א לשעבר יהודה משי זהב"

שטרנבך תיארה אירועים בהם נכשלה, והזכירה את סיפורו של חיים ולדר שנחשף ב"הארץ", וחשפה כי קיבלה מידע על חיים ולדר עוד ב 2016 וגם על יו"ר זק"א לשעבר יהודה משי זהב, אך מכיון שלא הצליחה להשיג ראיות לדברים לא פרסמה את הדברים. שטרנבך כתבה כי למרות שהסיפורים הללו נתגלו כנכונים, היא שמחה על כך שלא היתה הראשונה לפרסם למרות שטכנית היתה יכולה. 

לסיום היא כתבה: "התורה בפרשת עיר נידחת מזהירה אותנו: 'ודרשת, וחקרת, ושאלת היטב והנה נכון הדבר נעשתה התועבה הזאת בישראל' - לפני שאתה בא להרשיע אדם, עליך לדרוש לחקור ובנוסף לשאול היטב ורק לאחר מכן כשנכון הדבר, תוכל לחרוץ את דינו. תנועת המי טו הביאה איתה ניקוי אורוות נפלא, אבל חשוב שנזכור את הדרך, הגבולות ובעיקר את הזהירות הרבה הנדרשת".