לאחר הסיכומים: שלושת השלבים שנותרו לנתניהו עד להקמת הממשלה

לאחר שגם מול יהדות התורה נחתם הסכם תפקידים, נראה כי הדרך לממשלה סלולה. אבל עוד לפני כן, יצטרך נתניהו לעבור מספר משוכות לא קלות. | בין השינויים: חקיקה והחלפת יושב ראש הכנסת

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/12/22 11:44 יג בכסלו התשפג

לאחר הסיכומים: שלושת השלבים שנותרו לנתניהו עד להקמת הממשלה
נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שלוש משוכות נותרו להקמת הממשלה: צוותי המשא ומתן של הליכוד ויהדות התורה חתמו אמש (ג') על הסכם תפקידים בין המפלגות. בכך, נשארה רק החתימה מול מפלגת ש"ס עד לסיכום עם כל מפלגות הקואליציה. אך ברקע היערכות הליכוד לבקשת ארכה מהנשיא למנדט שקיבלו, ישנם עוד מספר שלבים שעליהם לעבור על מנת להקים את הממשלה.

הקואליציה תאסוף חתימות ותחליף את יו"ר הכנסת

בשלב הראשון יידרשו בליכוד להחליף את יושב ראש הכנסת מיקי לוי. על מנת שזה יקרה יצטרכו חברי הקואליציה לאסוף חתימות של חברי הכנסת אשר דורשים להחליף את היו"ר. בליכוד ניסו כבר מספר פעמים לגייס את השותפות העתידיות לקואליציה על מנת להחליף את יושב הראש הנוכחי, את נתקלו בהתנגדות כאשר המפלגות דרשו לקדם קודם את ההסכמים בינהם לפני עריכת השינויים בכנסת. לאחר שיושגו החתימות, יוכלו בליכוד להחליף את יושב ראש הכנסת ולמנות מישהו מטעמם לתפקיד.

נתניהו עם מיקי לוי

נתניהו עם מיקי לוי, יוחלף היו"ר. צילום: יונתן סינדל פלאש 90

שלושת החוקים שיצטרכו לחוקק לפני השבעת הממשלה

בשלב השני יצטרכו מפלגות הקואליציה לשנות מספר חוקים על מנת שמינויי השרים יוכלו לעבור. חוק אחד, הוא החוק הנוגע לתפקידו של בן גביר, שדורש שינויים מבניים במבנה המשרד על מנת לעמוד בהסכם הקואליציוני עם בן גביר. החוק השני הוא חוק דרעי, אותו מקדמת ש"ס על מנת שדרעי יוכל לכהן כשר ללא מניעות משפטיות. 

דרעי

דרעי, ישנו את החוק בשבילו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנוסף, מעוניין נתניהו בקידום החוק שיאפשר התפצלות מהסיעה רק במקרה של פרישת שליש סיעה לפחות. החוק היום מאפשר לארבעה חברי סיעה שמעוניינים לפרוש, לעשות זאת ונתניהו שלא מעוניין באפשרות של תסיסה בתוך הליכוד, רוצה להגביל את האפשרות להתפצלות.