"התקדמות משמעותית": הושגו כל החתימות להחלפת יו"ר הכנסת

בליכוד הודיעו כי כל סיעות המחנה הלאומי הגישו את החתימות להחלפת יו"ר הכנסת ובמקביל דיווחו על התקדמות משמעותית בשעות האחרונות להקמת הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/12/22 22:59 יא בכסלו התשפג

"התקדמות משמעותית": הושגו כל החתימות להחלפת יו"ר הכנסת
נתניהו עם מיקי לוי, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

לקראת חילופי שלטון מלאים בכנסתבמקביל להתקדמות במשא ומתן הקואליציוני בין ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו לשותפיו העתידיים בגוש הימין, בליכוד נערכים להחלפת יו"ר הכנסת, מיקי לוי ביו"ר כנסת זמני מטעמם. הערב (ב') הודיעו בליכוד כי כל סיעות המחנה הלאומי הגישו את החתימות להחלפת יו״ר הכנסת. בנוסף, דיווחו על התקדמות משמעותית בשעות האחרונות להקמת הממשלה.

מיקי לוי, מאחל רפואה שלמה

מיקי לוי צילום: Flash90

הדרישה של דרעי שפוצצה את השיחה עם נתניהו וסמוטריץ'

פחות משבוע נותר עד לפקיעת המנדט, ולאחר פגישה בת 12 שעות בין נציגי הליכוד ויהדות התורה הושג ההסכם בין המפלגות. על פי הפרסום, מסתמן כי חבר הכנסת משה גפני יהיה יו"ר הכספים, יו"ר יהדות התורה, חבר הכנסת יצחק גולדקנופף יכהן כשר השיכון וחבר הכנסת אורי מקלב יכהן כסגן השר התחבורה וסגן השר במשרד ראש הממשלה. אך למרות ההישג עם יהדות התורה, המשבר עם ש"ס עדיין לא נפתר.

בשיחה משותפת שהתקיימה היום (ב') בין שותפיו הקואליציוניים העתידיים בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו, יו"ר ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי דרש הפקעת סמכויות של משרד האוצר בנוגע למשרדי הפנים והבריאות, וביקש להקים "מסלול עוקף אגף תקציבים", לניהול משרדיו, כך על פי פרסום של הכתב הפוליטי של כאן חדשות, מיכאל שמש.

דרישותיו של דרעי נתקלו בהתנגדות נחרצת מיו"ר מפלגת הציונות הדתית, שטען כי אגף התקציבים מטיל וטו על הסיכום. לטענת דרעי, ההתנגדות זו סותרת את ההסכם המוקדם שלו עם נתניהו, ועל כן עזב את הפגישה בזעם.  

רק ש"ס נשארה: נסגר ההסכם בין הליכוד ויהדות התורה

כאמור, אחרי שהלחץ של סמוטריץ' עבד והוא יקבל לידיו גם את משרד האוצר וגם את המנהל האזרחי, עיקר הוויכוח כרגע נוגע לסמכויות על ועדה קטנה בכנסת, הוועדה לשירותי דת ומיזמי תשתית לאומיים, בעקבות הנתינה המסתמנת של תיק הדתות לש"ס, בציונות הדתית מעוניינים להחזיק בוועדה, או כוועדה עצמאית או תחת ועדת חוקה, מנגד ביהדות התורה דורשים לסגור את הוועדה ולהעביר את הסמכויות שלה לוועדת הפנים בראשות חבר כנסת מטעמם, בכיר ביהדות התורה אמר אמש בשיחות בנושא, "נלך עם זה עד הסוף".

הלחץ של הליכוד על יהדות התורה

בליכוד ניסו בשבוע שעבר להפעיל לחץ על יהדות התורה לוותר על הוועדה לשירותי דת אחרי שכבר הבטיחו אותה לסמוטריץ'. אלא שבמפלגה הודיעו לליכוד שאין על מה לדבר. במקביל, סמוטריץ' דורש וועדות נוספות מלבד וועדת חוקה, אחת מהם על פי גורמים פוליטיים היא ועדת העבודה והרווחה, שגם בש"ס דורשים. אך נראה כי לאחר הפגישה הארוכה, נפתרו המחלוקות האחרונות בין הצדדים.

החתימה על ההסכם מול יהדות התורה מצטרף להסכמים שכבר נחתמו עם עוצמה יהודית, הציונות הדתית ומפלגת נעם. האחרונה שדווקא איתה עוד לא נחתמו ההסכמים היא מפלגת ש"ס של אריה דרעי, דווקא האדם הנחשב למקורב ביותר לראש הממשלה הנכנס נתניהו. ברגע שההסכם עם ש"ס ייפתר יעלם המוקש האחרון להקמת הממשלה.