כוכבי תוקף את בן גביר: אף פוליטיקאי לא יתערב בהחלטות פיקודיות

הרמטכ"ל שוחח עם סא"ל אבירן אלפסי ששפט את החייל מחברון לעשרה ימי מחבוש בכלא הצבאי וגינה את המתקפות נגדו | בן גביר השיב: "המדיניות חייבת להשתנות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/22 11:00 ו בכסלו התשפג

כוכבי תוקף את בן גביר: אף פוליטיקאי לא יתערב בהחלטות פיקודיות
הרמטכ"ל אביב כוכבי, צילום: דובר צה"ל

צה"ל מסיק מסקנות בנוגע לחיכוך עם אזרחים: לאחר סערת החיילים בחברון בהם היו מעורבים חיילים במגע עם אוכלוסיות אזרחיות ומפגינים, צה"ל מפרסם את מסקנות התחקיר בנושא. עם פרסום התחקיר, הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי שוחח עם מח"ט גבעתי, אלוף משנה אליעד מואטי ועם מג"ד צבר, סגן אלוף אבירן אלפסי, ששפט את החייל מחברון לעשרה ימי מחבוש בכלא הצבאי, גינה בחריפות את המתקפות נגד החלטתו ושלח רמז ליו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר שהביע את התנגדותו  לגזר הדין. 

בן גביר

בן גביר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

רק המפקדים קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול

"המפקדים, ורק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם. לוחמים ומפקדים בגזרות הלחימה נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים והם ראויים להערכה. ההתמודדות הזו חפה מכל שיקול פוליטי, וגם אם נעשות טעויות הן צריכות להתברר ולהתנהל בתוך הצבא והמסגרות המתאימות", אמר כוכבי.

בהמשך דבריו, הרמטכ"ל שלח רמז ברור ליו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר שבחר לגבות את הלוחם. "לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג׳נדה פוליטית. התערבות פוליטית בצה"ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו", אמר הרמטכ"ל.

הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק

"הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להידרדר בו. החיילים, המפקדים וגם בני משפחותיהם הם בעלי זכויות רבות, והם צריכים להישאר מחוץ לכל שיח פוליטי. אני מחזק את הגדוד, ויודע שהמשימות המורכבות מחייבות שיקול דעת, מקצוענות וערכים, ויש לי אמון מלא ביכולת של הגדוד לבצע אותן בהצלחה", חתם הרמטכ"ל את דבריו.

נתניהו: "צה"ל הוא צבא עם" בן גביר: "נאה דורש נאה מקיים"

יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, שעסוק בימים אלה בהרכבת הממשלה, הגיב לראשונה לתקרית בחברון: "צה״ל הוא צבא העם, אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, להשאיר אותו מחוץ לכל ויכוח פוליטי".

בן גביר לא נשאר חייב והשיב לדבריו של כוכבי. "מכבד מאוד את הרמטכ"ל, אבל נאה דורש נאה מקיים. הייתי מצפה מהרמטכ"ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית, כך הוא עצמו ימנע מהתבטאויות פוליטיות. לא פלא שכאשר שר הביטחון לא מתפקד ואין מי שיקבע את המדיניות נוצר ואקום מנהיגותי. אדגיש: אין לי כוונה להתערב בענישה, אבל המדיניות תהיה חייבת להשתנות", אמר יו"ר עוצמה יהודית.