באקדמיה ללשון מצטערים בפני הצייצן הסרוג: לא מקובל להשתמש במילה הזאת

אושיית הרשת אמיר מויאל שאל למה אי אפשר להשתמש במונח 'מצטערים' כדי לתאר שהפכנו לצעירים יותר כפי שאומרים 'מזדקנים'. באקדמיה ללשון ענו כי עקרונית אין מניעה לכך, אך לא מקובל להשתמש במילה הזאת

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/11/22 15:32 כג בחשון התשפג

באקדמיה ללשון מצטערים בפני הצייצן הסרוג: לא מקובל להשתמש במילה הזאת
צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. בכל יום האקדמיה מקבלת שאלות מגוונות איך להגות נכון מילים בשפה העברית כמו שצריך.

מי שאתגר את האקדמיה ללשון לא מעט הוא אושיית הרשת הסרוגה אמיר מויאל, שניסה בעבר להתחכם עם מספר מילים בעברית, כאשר במקרה אחד התגלה כי מילה שכתב הצייצן במטרה להצחיק, הוצעה בעבר לאקדמיה ללשון כמילה רשמית בעברית. אך נדחתה מהסיבה שהאקדמיה לא נוהגת להחליף מילים עבריות קיימות ומשמשות.

"עקרונית אין מניעה ליצור את הצורה "הצטער" במשמעות 'נעשה צעיר"

כעת האקדמיה ללשון שוב מתייחסת להצעה של אמיר מויאל, האושייה הסרוגה תהתה למה אי אפשר להשתמש במילה 'מצטערים' כדי לתאר אדם שהולך ונהיה צעיר יותר, כפי שמשתמשים במילה 'מזדקנים' כי לתאר אדם שהולך ונהיה זקן. 

מכיוון שפועל זה משמש במשמעות של צער, אין הדבר מקובל

באקדמיה ללשון התייחסו בכובד ראש להצעתו של מויאל ובפוסט באינסטגרם שהסבירו כי התשובה מורכבת יותר, וסיפקו למויאל ולעוקבים נימוק מדוע אי אפשר להשתמש במילה הזאת, והציעו את המילה הנכונה בעברית. 

"עקרונית אין מניעה ליצור את הצורה "הצטער" במשמעות 'נעשה צעיר', אך מכיוון שפועל זה משמש במשמעות של צער, אין הדבר מקובל. במקום השימוש בבניין התפעל נוהג פועל בבניין הפעיל: הִצְעִיר."
‍‍‍‍‍‍‍‍
‍‍‍‍‍‍‍‍