בלעדי רכז לשעבר בבני עקיבא מאשים: "סוכן שב"כ הסית חניכים בתנועה לפעול באגרסיביות"

ברקע סערת אמירותיו של סמוטריץ' וטענתו כי השב"כ אחראי להסתה שגרמה לרצח רבין, אמירה שגררה אחריה ביקורת עזה, רכז בני עקיבא משתף בסיפור מלפני עשור בו לטענתו סוכן הושתל והתסיס חניכים לפעול באלימות נגד מסתננים בדרום תל אביב

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/11/22 18:43 יד בחשון התשפג

רכז לשעבר בבני עקיבא מאשים: "סוכן שב"כ הסית חניכים בתנועה לפעול באגרסיביות"
אילוסטרציה, צילום: Gideon Markowicz/Flas90

במליאת הכנסת התקיימה אתמול הישיבה המיוחדת לציון 27 שנים לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל. מי שמשך את מרבית תשומת הלב בשל נאומו התקיף היה יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שאמר כי "לא המילים הקשות גרמו לרצח ראש הממשלה, אלא רוצח שפל בדמות יגאל עמיר, ומי שכשל בשמירה על ראש הממשלה יצחק רבין הם שירותי הביטחון שגם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו" תוך שהוא מתכוון לפעילות ההסתה של סוכן השב"כ אבישי רביב שכונה "שמפניה",  בימים טרום הרצח של יצחק רבין. 

תגובות רבות ושליליות קיבל סמוטריץ' על נאומו. אחת מהתגובות פורסמה בפוסט בפייסבוק על ידי רכז לשעבר בבני עקיבא - יואל פרנקנבורג. פרנקנבורג,  הדגיש וכתב תחילה כי קונספירציות על רצח רבין זה ממש לא הוא וכי הוא כלל לא הצביע לציונות הדתית, אולם הדיון הציבורי על הטענה של סמוטריץ', הזכירה לו סיפור אישי. "סיפור שאין בו אף פרט מטושטש. את כל הפרטים אני זוכר במלואם". 

 חבר השב"כ לשעבר במשפטו בגין אי מניעת רצח ראש הממשלה יצחק רבין

חבר השב"כ לשעבר אבישי רביב במשפטו בגין אי מניעת רצח ראש הממשלה יצחק רבין צילום: Flash90

הבחור הזה, נקרא לו X, היה שם ששמעתי כבר קודם

הסיפור של יואל התרחש לפני כעשור, אז שימש כרכז (מנהל) של תנועת בני עקיבא בגוש דן. יואל מספר על מפגש שערך עם נציגי תנועת בני עקיבא בנושא הפליטים מדרום תל אביב על מנת לגבש יוזמות שונות לטפל בתופעה, אל משרדו הגיעו נציגים של "שינשינים" (בוגרי כיתה י"ב שמתנדבים שנה לפני הגיוס, א.ה), חברי הגרעין באזור, בנות שירות, קומונריות ופעילים נוספים.    

פרנקנבורג מספר כי רגע לפני המפגש, פנתה אליו אחת הקומונריות וביקשה ממנו לצרף לדיון בחור מסוים, שאת שמו אינו זוכר שכן המפגש היה לפני 10 שנים ומטעמי נוחות קרא לו 'X'. מאחר ויואל זכר אותו אז כאחד שהסתובב בין הסניפים והעביר שיחות מוטיבציה לחניכים והשתתף בפעילויות למען תושבי דרום תל אביב ונגד פעילות המסתננים שם, הסכים שיצטרף. 

 תוך כדי הדיון, X, שהתיישב לשמאלי, ניסה להלהיט אותנו

פרנקנבורג  מספר כי הדיון שכינס היה דיון "בני עקיבא קלאסי", כאשר כל אחד שיתף את יושבי הדיון בפעילויות שהם מתכננים לעשות, רוב הפעילויות שנעשו והוצעו, היו מסוג קרוב לבבות - קבלת שבת חלוקת פרחים לבתי התושבים, והדיון נסוב סביב השאלה איזה פעילות דומה כדאי שיעשו. 

אלא שתוך כדי הדיון, הבחור שהצטרף לדיון, ניסה לטענתו של פרנקנבורג להלהיט אותם,  "שלא יסתפקו רק ב'עשייה חיובית', ושאי אפשר להיות כאלה 'בני עקיבא'". ומתאר כיצד X הרים את קולו בכריזמה ואמר: "מה נסגר אתכם? כלום לא יקרה אם נהיה כאלה נחמדים! עוד ועוד קבלות שבת לא יפתרו לנו את הבעיות!", תוך שנראה בבירור שהוא מתנגד לכל הנחמדות בחדר ומנסה לגרום לחברי הפורום להיות הרבה יותר אגרסיביים בפעילות שלהם. 

הוא אמר לי שX עשה עליו רושם רע

בשלב מסוים, מספר יואל, כי השתיק אותו "אמרתי לו: תקשיב טוב! אני כאן בעל הבית, ואני קובע שאנחנו נעשה רק פעילויות חיוביות. אם זה לא טוב לך- אתה מוזמן ללכת", פרנקנבורג מספר שהוא לא הלך. אבל הפסיק לדבר.

בסיומו של המפגש מספר פרנקנבורג, פנה אליו אחד המשתתפים בדיון וביקש לדבר איתו על X שהצטרף לפגישה ותיאר בפניו את חששותיו, "אותו בחור עשה עליו רושם רע". יואל מספר שהוא לא הצטרף לחששותיו אך הסיפור ניקר בראשו.

פרנקנבורג, החליט לחפש ברשתות החברתיות אזכור לאותו בחור, ולאחר חיפוש קצר מצא חשבון פייסבוק שפעיל רק שלושה חודשים וללא תוצאות נוספות ברשת האינטרנט, מה שהעלה את חשדו כי לא מדובר באדם מן השורה. 

הוא אמר לי: 'X כבר לא יופיע אצלך יותר'

לאחר שהתעוררו חשדותיו של יואל, הוא מספר שהתקשר למנהלו מי שהיה מזכ"ל התנועה באותם ימים דני הירשברג, וכך הוא מתאר את הדברים  "סיפרתי לו את הסיפור. הוא הקשיב. שתק ואמר לי - תן לי לברר. כעבור בערך שעה הוא התקשר חזרה ואמר לי ככה: 'דיברתי עם חבר שלי מהשירות (שב"כ א.ה). X כבר לא יופיע אצלך יותר'. אמר ולא הוסיף כלום".

לטענתו של יואל, מספר ימים אחרי שעדכן את המזכ"ל והאחרון ערך את השיחה עם חברו מהשירות, הפרופיל של X כבר לא היה בפייסבוק והוא נעלם מחיי חניכי התנועה.

תגובות לכתבה:

שוחחנו עם דני הירשברג מזכ"ל בני עקיבא באותה תקופה שמתאר פרנקנבורג, והוא אישר את כל הפרטים הכתובים בפוסט ואמר כי הוא מכיר את הסיפור והכל בו אמת וחידד "כל מה שכתוב בפוסט הזה נכון". 

בשירות הביטחון הכללי סירבו להתייחס לכתבה.