סמוטריץ' בדיון לזכר רבין: "הוביל לתהליך הרסני"

בשעה זו נערכת בכנסת הישיבה המיוחדת לציון 27 שנים לרציחתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. נתניהו ולפיד נאמו: "חילוקי הדעות לא יעלמו וזה בסדר". גנץ בנאום תקיף: "צעקו עליי 'רוצח' בכותל". סמוטריץ' ביקש לקחת חלק בזיכרון

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/11/22 17:07 יב בחשון התשפג

סמוטריץ' בדיון לזכר רבין: "הוביל לתהליך הרסני"
נתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בפתח הישיבה המיוחדת לזכר יצחק רבין בכנסת מדברים ראש הממשלה היוצא לפיד וראש הממשלה הנכנס נתניהו. נתניהו התייחס בנאומו לחילוקי הדעות בחברה הישראלית, בעיקר לאחר מערכת הבחירות האחרונה: "חילוקי הדעות לא ייעלמו, וזה בסדר. בכמה תחומים יש בינינו ויכוחים נוקבים, שגם אותם צריך לנהל באחריות ובשיקול-דעת".

צפו בדבריו של נתניהו:

נתניהו: "חילוקי הדעות לא ייעלמו, וזה בסדר"

נתניהו המשיך ואמר: "מאבק רעיוני הוא יסוד מוסד בדמוקרטיה. מותר להתווכח, לא חייבים להסכים על הכל, אבל מנגד, צריך לדעת על מה כן להסכים, על מה רובנו מסכימים. היכן שאפשר אנחנו צריכים לשאוף להסכמות, לאחדות ולערבות הדדית – כמכפיל-כוח להבטחת עתידה של ישראל".

לפיד: "הכוח לא נובע מאקדחים שמנופפים בהם"

בנאומו התייחס לפיד בעקיפין גם לשר היועד איתמר בן גביר: "הכוח לא נובע מאקדחים שמנופפים בהם. זה נשקם של הפחדנים, זה נשק של מפירי החוק, זה היה נשקו של יגאל עמיר. עוצמתה של מדינת ישראל נבנתה בידי רבין וחבריו על יסודות אחרים לגמרי".

לפיד ממשיך ומונה שלושה יסודות להצלחתה של מדינת ישראל: שלטון החוק, עוצמתה של ישראל ועוצמתה של הדמוקרטיה: "תסתכלו סביבנו. לא במקרה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, היא גם המדינה המצליחה ביותר במזרח התיכון. הדמוקרטיה היא לא רק שיטה שלטונית צודקת יותר, היא גם השיטה היעילה יותר".

לפיד מונה יסוד נוסף אותו הוא לוקח מרבין עצמו: "היסוד האחרון של תפיסת העוצמה של רבין הוא השאיפה לשלום. כמו בהרבה דברים אחרים, הוא ראה את זה באופן פשוט: האם ישראל תהיה חזקה יותר או חלשה יותר אם יהיה שלום? התשובה היא חזקה יותר".

גנץ בנאום תקיף

שר הביטחון גנץ נאם בתקיפות בכנסת תוך שהוא זועק על השנאה בעם: "הכנסתי פתק לכותל "שיבוא שלום עלינו ויהיה שלום בתוכנו", ואני מוצא את עצמו פסיק ליד רבין. מקבלת אותי חבורת אנשים בצרחות נוראיות "רוצח" במשך 20 דקות שלמות אלה בדיוק אותם צעקות עלי". בהמשך הנאום תהה גנץ מדוע רק אבי דיכטר ייצג את הליכוד בטקס הממלכתי מוקדם יותר בהר הרצל. גנץ אף אמר:"אני לא הולך לדבר איתכם על מה שקרה ב-27 השנים שעברו אלא מה יקרה ב-27 השנים הבאות". 

סמוטריץ' בדיון: "היה ראש ממשלה שהוביל לתהליך הרסני"

גם יושב ראש הציונות הדתית נאם במהלך הדיון במליאה בנאום שעורר סערה במליאה כשאמר על רבין ז"ל: "היה ראש ממשלה שהוביל לתהליך הרסני שאותותיו ניכרים עד היום בדמות הסכמי אוסלו, אמרו את זה אז ומותר לנו להגיד זאת היום". בהמשך דבריו לאחר שחבר הכנסת מוסי רז התפרץ לדבריו אמר סמוטריץ' ליושב ראש הכנסת: "זו הזדמנות אחרונה שלהם לצעוק- תן להם".

סמוטריץ' הביא עוד מסר בנאום כשביקש להיות שותף ליום הזיכרון של רבין: "אני ביקשתי לנאום הערב בישיבת הזיכרון כדי לבקש: 27 שנים אחרי הרצח הנורא, תנו גם לי, תנו גם לנו, להיות שותפים ליום הזה. מיד עם היוודע דבר הרצח הנורא הוקם מפעל ההאשמה שגם 27 שנים אחרי מייצר עוד ועוד האשמות נגד יותר מחצי מהעם המואשם באחריות לרצח שביצע הרוצח השפל יגאל עמיר. "הוא לחץ על ההדק, אבל כולכם עמדתם מאחוריו". אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ובמדינה דמוקרטית מותר להביע התנגדות, כן גם קולנית, נגד מהלכי הממשלה. זו נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית. מותר להפגין, מותר לזעוק וכן מותר גם לומר מילים קשות ולא כל מילה קשה היא הסתה"