בחירות 2022

לפיד בטקס האזכרה ליצחק רבין: "אין אנחנו והם, רק אנחנו"

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד נאם בטקס הממלכתי לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין. לפיד התייחס להפסד בבחירות ואמר: "נהיה אופוזיציה לממשלה, אבל לעולם לא נהיה אופוזיציה למדינה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/11/22 15:50 יב בחשון התשפג

לפיד בטקס האזכרה ליצחק רבין: "אין אנחנו והם, רק אנחנו"
יאיר לפיד , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

27 שנים לאחר הרצח: בשעה זו מתקיימת בהר הרצל ההזכרה הממלכתית לזכר ראש הממשלה יצחק רבין. בין הנואמים באירוע נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד. בין היתר מונחים זרי זיכרון על ידי ראשי רשויות המדינה. לפיד בנאומו התייחס לעתידו הפוליטי וגם לשסעים בעם רגע לאחר הבחירות, לפיד אמר כי אין בעם 'הם' ו'אנחנו' אלא עם אחד . 

"אין אחנו והם": נאום לפיד

"רצה הגורל והאזכרה הזו, ליצחק רבין מתקיימת רק כמה ימים אחרי שמדינת ישראל הלכה לבחירות וחזרה מהן שוב מפולגת", פתח לפיד ואמר, "שוב כועסת, שוב מאיימת להתפצל לאנחנו והם. אין אנחנו והם, רק אנחנו".

לפיד המשיך ואמר: "אנחנו פה יחד. דתיים וחילונים, ימנים, שמאלנים ואנשי מרכז. חילוקי הדיעות הם עמוקים, הם אמיתיים, לפעמים הכרחיים, אבל מעל הכל - יש לנו אחריות משותפת. צה"ל הוא של כולנו. המשטרה היא של כולנו. המערכת המשפטית היא של כולנו. התנ"ך הוא של כולנו".

"כאב אמיתי של אנשים שחלומם התנפץ"

לפיד התייחס לבחירות האחרונות ואמר כי אין סיכוי שמפלגתו תיכנס לקואליציה והציע לקואליציה המסתמנת לא להקל ראש בכאבם של מיליוני המצביעים שכואבים את תוצאות הבחירות: "אני לא מציע לממשלה החדשה להקל ראש בתגובות האלה. זהו כאב אמיתי של אנשים שחלומם התנפץ. זו חרדה אמיתית של אנשים שמרגישים שיש התקפה על אורח חייהם ועל הערכים החשובים להם ביותר".

"לעולם לא נהיה אופוזיציה למדינה"

לפיד התייחס בין היתר לאופן התנהלות האופוזיציה בראשותו ואמר: "אם בינתיים הממשלה הנבחרת תעשה דברים טובים למען אזרחי ישראל, נתמוך בהם. נהיה אופוזיציה לממשלה, אבל לעולם לא נהיה אופוזיציה למדינה". "התגובה הנכונה היא לא להתייאש", המשיך לפיד: "אלא להיאבק על הערכים האלה. יצחק רבין היה חייל בצבא השלום. אני חייל בצבא הדמוקרטיה. זוהי מלחמת התקופה. אנחנו נגן על הדמוקרטיה הישראלית ונשמור עליה מכל משמר".

לפיד סיים את דבריו ואמר: "אין שום טעם באזכרה הזו, אין שום טעם ביום הזה, אם לא נלמד מזה משהו. אם לא נפיק את הלקח. הדבר שעלינו ללמוד מחייו ומותו של יצחק רבין, הוא שאהבת מולדת היא קודם כל ולפני הכל אהבת האנשים שחיים אתך ביחד באותה מולדת".