רב ממכון פוע"ה על תינוקת המריבה: "היא צריכה להישאר בידי היולדת"

הרב אריה כץ ממכון פוע"ה, מסביר מדוע התינוקת ממחדל ההפריה צריכה להישאר בידיי היולדת ואומר: "לא נוציא את הילדה מחזקת ההורה הנוכחי כי גילינו הורה אחר" | וגם: מה ההבדל בין פסיקת הרב לאו לפסיקת המכון?

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/22 17:15 ה בחשון התשפג

רב ממכון פוע"ה על תינוקת המריבה: "היא צריכה להישאר בידי היולדת"
צילום: shutterstock

מחדל העובר: האישה ההרה, שברחמה עוברית שאינה שלה, ילדה בשבוע שעבר את התינוקת בבית החולים שיבא תל השומר ברמת גן כאשר הוריה הביולוגיים עדיין אינם ידועים. הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, פסק כי היולדת היא האם של הנולדת וכתב כי צריך לראות באם הפונדקאית שיולדת את הוולד כאם הביולוגית. לצד הפסיקה הזו, גם במכון פוע"ה, פוריות ורפואה על פי ההלכה, עסקו בסוגיה.

"לא נוציא מחזקת ההורה הנוכחי כי גילינו הורה אחר"

בשיחה של חדשות כיפה עם הרב אריה כץ, רב במכון, הוא מסביר כי גם לדעת המכון הנולדת צריכה להישאר ביד האם היולדת. "יש ויכוח הלכתי בין הפוסקים. האב נותן חצי, והאם נותנת חצי ובעצם נושאת את העובר. מה קורה כאשר אישה אחת נתנה את המטען הגנטי ואישה אחת נשאה את התינוק? בגלל החדשנות של השאלה, עדיין אין פסק מוכרע לגמרי אבל יש החלטה של בית הדין הגדול שנוטה יותר להתייחס ליולדת כאמא של הוולד".

הרב בורשטיין, ראש מכון פוע"ה

הרב בורשטיין, ראש מכון פוע"ה | צילום: מוטי לוריא מכון פוע"ה

כרגע, מסביר הרב, יש לכל הפחות ספק שהאם היולדת היא האמא האמיתית. "לדעת הרבה פוסקים היא האמא, וכרגע היא מוחזקת בילדה, היא צריכה להישאר בידיה. אם היינו ייודעים באופן ברור מי האם הביולוגית, היינו מכריעים לפי האב, כי בעצם אין לאב השני שום קשר לילד". לשאלה מה יקרה במידה וייצאו ההורים המקוריים, הרב מסביר כי כבר נכנסת כאן טובת הילד. "לא נוציא מחזקת ההורה הנוכחי כי גילינו הורה אחר, אלא אם כן נהיה משוכנעים שזו טובת הילד", אומר הרב.

ההבדל בין פסיקת מכון פועה לפסיקת הרב לאו

לפי דברי הרב, הסאגה נגמרה וכרגע התינוקת לא תצא מחזקת ההורה. הרב מסביר על ההבדל בין הפסיקה של המכון לפסיקת הרב הראשי: "הרב לאו פסק כי צריך לגלות כמה שיותר מהר מי ההורים הגנטיים כדי למנוע בעיה של נישואי אחים. יש עניין למנוע בעיה כזו, אבל אין קשר לנושא גידול התינוקת".