מחדל ההפריה הרב הראשי הכריע את גורלה ההלכתי של תינוקת המריבה

יממה אחרי שנולדה התינוקת שהוחזרה לרחמה של אמה הלא ביולוגית במסגרת הפריה חוץ גופית, הרב דוד לאו פרסם מכתב ובו קבע את גורלה ההלכתי: האם היולדת היא האמא הביולוגית

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 27/10/22 17:48 ב בחשון התשפג

הרב הראשי הכריע את גורלה ההלכתי של תינוקת המריבה
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מחדל העובר: האישה ההרה, שברחמה עוברית שאינה שלה, ילדה אתמול את התינוקת בבית החולים שיבא תל השומר ברמת גן כאשר הוריה הביולוגיים עדיין אינם ידועים. מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "הבוקר, בשעה טובה, נולדה התינוקת אשר היה לגביה דיון ציבורי בימים האחרונים. האם והתינוקת במצב טוב והתינוקת עוברת סדרת בדיקות".

במענה לשאלה שהגיע אל לשכתו של הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו שליט"א בימים האחרונים בעקבות הטעות שהתרחשה במהלך הפריה חוץ גופית, אשר גרמה לכך שאשה נשאה ברחמה עובר של בני זוג אחר, השיב הרב הראשי בהתאם לעמדת ההלכה בנושא.

במכתבו כותב הרב הראשי כי נושא היחוס של אם פונדקאית נדון בארוכה בין גדולי ישראל ובספרות השו"ת. השאלה מי היא אמו של הילד, האם האם זו בעלת הביצית או שמא האם היא זו שנשאה את העובר ברחמה וילדה אותו.

הרב דוד לאו

הרב דוד לאו צילום: מרים אלסטר פלאש 90

במקרה של פונדקאות עולה שאלה נוספת של יוחסין

הרב הראשי כותב כי יש לראות באם הפונדקאית שיולדת את הוולד כאם הביולוגית. אם כן, בנדון דידן האם היולדת בשעטו"מ היא האמא של הבת על פי ההלכה. עוד מציין הרב הראשי בתשובתו כי במקרה של פונדקאות עולה שאלה נוספת של יוחסין, על כן יש צורך להמשיך לבדוק ולחפש מי הם ההורים שעשו את ההפריה, על מנת למנוע בעתיד חשש של נישואי אח ואחות. בסיום תשובתו קורא הרב הראשי להיעזר בנושאי הפריה חוץ גופית רק במכונים שפועלים על פי הנחיות הרבנות הראשית בהם יש השגחה ופיקוח מתמידים, וזאת בכדי למנוע תקלות מעין אלו.

בתחילת השבוע בית המשפט הודיע כי קיבל את חוות דעתו של מנהל היחידה לסיווג רקמות מבית החולים 'שיבא', ממנה עלה כי הבדיקות שהתבצעו שללו את אפשרות האימהות והאבהות הגנטית של ההורים שטענו כי הם הוריה של העוברית. בנוסף, דחה בית המשפט את הבקשה להכריז את הרווחה כאפוטרופוסית של העוברית כשהיא תיוולד. כעת, האופורופסיים החוקיים של העוברית הם היולדת ובן זוגה.