מחדל העוברים: מטופלת באסותא תובעת את בית החולים בסכום עתק

לאחר מחדל העוברים בבית חולים 'אסותא' ולידת תינוקת המריבה, תביעה ראשונה כנגד בית החולים. אחת המטופלות במרפאת ההפריה תובעת 2.5 מיליון שקלים מבית החולים

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/22 14:08 ה בחשון התשפג

מחדל העוברים: מטופלת באסותא תובעת את בית החולים בסכום עתק
היריון, צילום: shutterstock

תביעה ראשונה בפרשת מחדל העוברים בבית חולים אסותא: מטופלת ראשונה שטופלה במחלקת ההפריות החוץ גופיות (IVF) אסותא תובעת את בית החולים, כך פורסם ב'חדשות 12'. על פי הדיווח, המטופלת הגישה את התביעה על סף 2,500,000 שקלים.

תובעת 2.5 מיליון שקלים בשמה ובשם המטופלות

המטופלת הגישה את התביעה בשמה ובשם שאר מטופלות המחלקה לאחר שלדבריה נשים רבות ובני זוגם נפגעו קשות מהפרשה. "חרדה גדול אחזה בם, שמא ילדיהם אינם ילדיהם הביולוגיים כפי שהאמינו, או שאינם נושאים את המטען הגנטי שהאמינו שהם נושאים" כתבה התובעת בתביעה שהגישה לבית המשפט.

עורכת דינה של התובעת נופר טל אמרה ל-'חדשות 12' כי בית החולים התרשל הן בטיפול הרפואי ועבר על כל סטנדרט רפואי הולם: "לו היו מזהירים בבית החולים ומיידעים את המטופלים שקיים סיכוי שבסוף ההליך יוולד להם ילד כתוצאה מהפריית ביצית שלא בחרו, סביר שהיו נמנעים מקבלת הטיפול" אמרה טל והוסיפה: "בכך היו נמנעים מהם התחושות הקשות, הסבל, החרדה ועוגמת הנפש".

בית חולים אסותא

בית חולים אסותא צילום: Yossi Aloni/Flash90

הכרעת הרב הראשי לישראל

בשבוע שעבר הכריע הרב הראשי לישראל, דוד לאו בנוגע לאם התינוקת שנולדה. הרב הראשי כותב כי יש לראות באם הפונדקאית שיולדת את הוולד כאם הביולוגית. אם כן, בנדון דידן האם היולדת בשעטו"מ היא האמא של הבת על פי ההלכה. עוד מציין הרב הראשי בתשובתו כי במקרה של פונדקאות עולה שאלה נוספת של יוחסין.

על כן יש צורך להמשיך לבדוק ולחפש מי הם ההורים שעשו את ההפריה, על מנת למנוע בעתיד חשש של נישואי אח ואחות. בסיום תשובתו קורא הרב הראשי להיעזר בנושאי הפריה חוץ גופית רק במכונים שפועלים על פי הנחיות הרבנות הראשית בהם יש השגחה ופיקוח מתמידים, וזאת בכדי למנוע תקלות מעין אלו.